Thursday, October 7

Lelaki Mengemas Rumah?

On the way pergi kerja pagi tadi, dengar hot chat kat radio. Topiknya pasal lelaki yang suka membantu isteri/keluarga di rumah. Kiranya kategori yang ringan tulang lah kan.


Lain orang of course mempunyai pendapat/pengalaman yang berbeza. As for me, syukur Alhamdulillah sebab dikurniakan seorang suami yang rajin walaupun rajinnya bermusim ahaks. Ni cerita masa duduk Shah Alam dululah kan. Sekarang menumpang kasih kat Cheras so lain cerita lah.


Bab vakum rumah, mengemop lantai, mengemas ruang tamu memang En Abah yang buat. Kadang tu sampai vakum sofa sekali. Ehehe. Memasak pun kadang-kadang En Abah tolong. Tak pun sekadar jadi QC. Okey apa. 


Bab menjemur baju pun dia selalu tolong. Cuma melipat aje diserahkan kat saya sampai menggunung baju bersih dalam bakul :P. Oh dan jugak menggosok baju. Itu tugas saya. Sebab dah beberapa kali jadi kes baju berlubang bila En Abah pegang seterika. Ekekeke.


Terima kasih En Abah.


Saya rasa naluri menguruskan rumahtangga tu sebenarnya wujud nun jauhhh dalam lubuk hati lelaki. Ecewah. Ye lah. Sebab memang dah tugas dia kan sebenarnya. Tugas isteri menjaga dan melayan suami dan anak-anak. Correct me if I'm wrong.


Apa pun, saya rasa toleransi ialah kuncinya. Kalau isteri yang buat semua kerja sedang si suami lepak tengok TV je, kesian la kat isteri tu kan. Tolong le sikit-sikit. Ini bukan hanya untuk isteri yang bekerja je. Yang jadi surirumah pun haruslah dibantu. Apa, ingat duduk rumah sepanjang hari tu buat taik mata je ke? 


Si isteri pun, kalau dapat suami yang ringan tulang, jangan le biar dia buat kerja sorang-sorang. Oohhh mentang-mentang le si suami rajin, takkan le isteri duduk goyang kaki layan sinetron je kan. Betul tak?


8 comments:

Opie said...

laki aku kekadang ade gak la tolong buat keje umah...tp aku tak kesah pong sbb aku rase cam bersalah gile kalu die wat keje umah..kekadang, kalu die angkat kain ptg2 pon wat aku serba salah, sedangkan die nk tolong je....hihhi..tp bab masak mmg die tak boley langsung...takat masak air ok, goreng telur pon hangit...hahahahha

Unknown said...

opie,
wahh bagus ko nih. aku pulak dengan tak bersalahnya mintak tolong laki aku. hihi. teruk betul.

KV said...

sama kes la nga kite, suami selamba jer cuci toilet sapu sampah mop lantai. Kalo bab kain baju tu jer yg dia tak masuk campur. Hehe

Liyana said...

sama la, bab kain baju tak bleh buat.. dah bertahun dia tak buat..yg lain, dia buat lagi tip top dr saya, hehe..

eZa said...

i hate sinetron... tibe²... hehehe ;)

Unknown said...

KV,
kalau kain baju En Abah boleh jemur je. basuh pun biasa saya yg picit button 'start' kat WM tu. ekeke. sebab kalau bagi kat En Abah, nanti dia sumbat WM sampai penuh gila. haha.

Liyana,
ahaha. mungkin lelaki dan kain baju ni tak geng kot kan? oh, En Abah bab mengemas rumah memang lagi efficient dari saya. hihi.

eza,
same here!! err tapi ada telenovela, cerita korea, cerekarama, akasia bla bla bla...

Ealyie said...

Zaman da berubah bak kata iklan tv tuu..;)
Mmg kena ada toleransi dlm hal2 cenggini, lagi bila dapat bini xreti masak mcm aku nieh...! wakakakak..

Unknown said...

ealyie,
sama la kitaaaa... hahaha. sebab tu jawatan QC kat dapur tu penting. ekeke.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Many Thanks!