Friday, July 10

Sayu Di Kubur

Terima kasih atas ucapan takziah kawan-kawan semua.


Semalam lepas habis je office hour terus ke Bangi. Kami berdua aje. Anak-anak kan ke kat rumah mak saya. Sampai masa Maghrib. Ada tahlil lepas Isyak. Bertolak pulang dalam pukul 10 lebih.


Orang tua-tua pesan, sebelum sampai rumah, singgah mana-mana dulu supaya takde 'benda' ikut kita balik rumah. So saya dan En Abah singgah kedai mamak. Makan dulu. Then MIL pulak pesan, sebelum masuk rumah, basuh muka dulu (seeloknya mandi dulu). Maka kami pun basuh muka kat paip depan rumah. Then baca jugak ayat Kursi dan ayat pedinding dua tiga kali.


Masuk je rumah, saya dan En Abah terus naik atas, mandi dan solat Isyak dulu sebelum layan anak-anak. Sebelum tidur, bacakan ayat pedinding untuk Irma pulak. Alhamdulillah tak ada apa-apa yang pelik terjadi malam tadi.


Pagi ni saya EL. Ikut En Abah ke Bangi semula. Dari rumah arwah, kami ke masjid UKM untuk sempurnakan jenazah. Mandi, kapan, sembahyangkan. Kemudian ke tanah perkuburan. Oh ye, En Abah tolong mandikan jenazah sekali. Katanya, sayu aje rasa masa mandikan arwah.


Saya pulak, masa orang angkat jenazah keluar dari rumah saya dah start rasa sayu. Ye lah, lepas ni tak akan ada lagi suara arwah di rumahnya. Arwah takkan berada di rumahnya lagi sampai bila-bila. Tapi saya masih boleh tahan rasa sayu tu.


Tapi masa di kubur, air mata saya menitik, no, mencurah-curah turun. Puas saya tahan, tapi dia turun jugak.


Saya sayu tengokkan isteri arwah. Dia nampaknya sungguh sedih. Dan saya juga kasihankan anak bongsu arwah yang berumur dalam 11 tahun (kot). Nampak merah je matanya. Tapi syukurlah arwah masih sempat menimang cucu. Cucu sulung dan tunggal (buat masa ini) baru berusia hampir dua tahun.


Saya bukannya happy arwah meninggal, cuma saya rasa... mungkin itu lebih baik buat arwah yang dah lama terseksa akibat kanser usus. Sakitnya memang kami semua dapat lihat dari airmuka beliau semasa masih hidup. Semasa saya lihat jenazah pun saya tak sampai hati. Arwah yang dulu sihat, suka bergurau, hanya tinggal tulang dan kulit. Memang tak sampai hati tengok keadaan arwah.


Semoga arwah dicucuri rahmat, dan ditempatkan di kalangan orang-orang soleh. Amin.


Selesai semuanya, saya dan En Abah ke Shah Alam semula. Ya, saya tetap ke ofis walaupun saya ambil EL. Banyak kerja maa....


Bila menziarah orang meninggal ni, terdetik di hati saya, betapa saya mesti jaga kesihatan saya sebaiknya supaya tak menyusahkan anak-anak saya. Ya, ajal maut di tangan Tuhan tapi apa salahnya kita berusaha yang terbaik buat diri kita kan.


Dan saya berazam nak menjadikan anak-anak saya insan yang soleh dan solehah. So selepas saya mati dapatlah anak-anak saya doakan saya selalu.


Dan lagi satu azam saya, saya nak anak ramai. Boleh? Hehehe. Supaya anak-anak saya dapat menyokong antara satu sama lain bila mama dan abah diorang dah tak ada lagi. Takde la tinggal sorang-sorang aje. Huhu. Jauh melalut saya ni.



Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Google+ Followers

Many Thanks!