Thursday, September 10

Janganlah Begitu...

Ya, susu ibu makanan terbaik untuk bayi. Saya tahu itu.


Saya juga pernah mengalami rasa 'bangga' apabila dapat menyusukan anak kedua saya dengan susu saya sendiri.


Tapi saya juga pernah mengalami zaman-zaman gelap ketika berikan FM kepada anak sulung saya.


Jadi, bolehlah dikatakan saya pernah berada di kedua-dua situasi, BF dan FM.


Dan pada pendapat saya, tak perlulah sesetengah orang memandang rendah kepada mereka yang beri FM kepada anak mereka. Bukan semua orang berpeluang BF anak diorang disebabkan bermacam faktor.


Antaranya kekurangan ilmu, info, support, pendedahan dan sebagainya.


Kita tak tahu apa sebenarnya sejarah/background/kisah di sebalik pemberian FM kepada anak dia. Kita tak berada dalam situasi dia. So tak perlulah pandang rendah, atau nak jadikan baby FM tu 'anak lembu'.


Lebih-lebih lagi dalam forum itu.


Mungkin kelakar/lucu bagi mereka yang BF anak sepenuhnya, tapi bukan kepada ibu yang beri anak diorang FM dan datang ke forum itu untuk mencari ilmu.


Semasa saya belum berpeluang BF anak saya, kadang-kadang saya sungguh terasa bila baca sesetengah post di forum itu. Masa tu saya rasa saya ni sangat bodoh lagi hina sebab bagi anak FM. Saya rasa saya takde tempat kat forum tu. Rasa macam taknak jenguk dah forum tu.


Tapi saya gagahkan jugak sebab nak kumpul ilmu.


Manusia-manusia yang suka merendahkan ibu yang beri FM pada anak, saya ignorekan aje kata-kata diorang. Padahal kalau ikutkan kata hati, mau bergaduh gamaknya dalam forum itu. Ngehngehngeh.


Kepada mereka-mereka (ada ke kata ganda untuk 'mereka'?) yang suka mempersendakan ibu-ibu yang beri FM kepada anak diorang, saya amat berharaplah diorang tak buat gitu lagi.


Berilah peluang, panduan, tips, tunjuk ajar and whatever yang positif kepada ibu-ibu ni. Bukannya dengan mempersenda, memperlekeh atau pandang rendah kat diorang.


Bersyukurlah kita berjaya BF kan anak kita. Sekarang tugas kita ialah menyebarkan dan berkongsi ilmu dengan yang lain, bukannya memperlekehkan. Kalau tak, rasanya tak ke mana gamaknya kempen penyusuan susu ibu ni kekdahnya. Setuju? No?


Nota: Ini hanya pendapat dan sesi meluah rasa saya. Bukan nak cari gaduh tau.

Nota 2: Rasa sungguh skema entri saya kali ni :P


Yang tak suka gaduh,

33 comments:

Ismahani said...

betullah tu...
memang bukan semua ibu berpeluang nk menyusukan anak bf directly. saya sendiri pun dalam dilema ni... huhuhu..tp keadaan memaksa saya berserah dan berdoa moga lepas puasa ni susu saya kembali normal dan anak saya akan dapat semula hasilnya

Diana Sulaiman said...

betul tu.. mcm saya tak berpeluang nak bf dua2 my kids.. dah puas cuba tapi susu yang keluar sgt kurang.. maybe sebab dah putus asa ke.. tu yg dia terus stop tu.. dari zaman my mom lagi, dia pon takleh bf we all adik beradik.. susu tak keluar...

anyway, salam kenal... kite tukar link boleh????

Fid said...

zety
aku rasakan
bukan mereka nak perlekeh ke apa tau tapi kalau yg terjah forum susu ibu promote FM aku rasa hidup2 kena taruk sbb mmg dah tersasar dr tajuk utama
tapi kalau yg ngadu tak cukup susu bagai selalu diberi cadangan mcm mn nak buat...

pada akulah kan..bab FM tak BF bagai ni sebenarnya pilihan masing2.....
mcm aku selalu kata..kalau kita dah tau itu lubuk yg boleh buat kita lemas kita jgn terjun..sbb yg pilih nak baca nak jengah adalah kita maka kita kena persiapkan diri....

btw
aku dah lama tak jengah forum tuh

lg satu..bg aku..kalau kita memula tak Bf anak 1st then bf anak 2nd 10 bln anak 3rd 17 bulan..itu dah kira improvement yg besar dah tu
satu lg
aku berpendapat kalau kita dah tak daya nak teruskan..kita bleh berundur..at least kita dah cuba maka kita takyah ambik port apa kata org.......
kita yg pilih kita yg harungi
wah lapan belas kajang komen aku harus aku sambung buat entry hahahaha

ryyhan said...

owh baru nk berjinak2 baca forum bf....

dh baca begini, maka kenala tapis2, nilai2 sdiri, plus baca +ve jek...

ika said...

tu la tak patut betol org yg perlekeh2kan org lain nih..timbul lak perasaan riak dlm diri sehingga memperlekehkan org lain..semua tu rezeki dari Allah kan..watpe la nak bangga2 sgt..

Ina Hashim said...

zety,

i totally agree wif u...akak sekarang pon dah jaaaaraaang sangat masuk 'forum' itu..ntahla..rasa dah xde semangat nak jenguk cam dolu²

Mommy Harith Hannah said...

Zety,
Pada aku lah, kalau ader orang yang kondem ibu yg x BF nie, anaknya 'anak lembu', mmg lah org yg kondem tue sgt2 riak lagi takbur!

Sebelum nie pernah terbaca ader komen seorang ibu nie ttg 'anak lembu', but it was 2006 ke 2007 punya thread. Baru2 nie pon ader org bangkitkan lg ke issue tue?

Kita in the same shoes laa Zety. Aku failed yg 1st, but yg 2nd nie, Alhamdulillah, sampai hari nie masih ader rezeki, walaupon paras2 hidung jer EBM. Yg penting, kita dah usaha, kan? Hanya Allah jerr yg tahu apa masalah kita hadapi.

Dan, aku mmg sgt marah dgn org yang mulut (ker tangan?) celupar cam tuh. Tue yg malas nak masuk forum dah.

p/s : K.Fid, sila jalankan tugas anda, sbg PENGAWAS FORUM. Ekekek. :D

lia said...

aku mmg xsukak la bler org ckp baby FM anak lembu... yaaa betul FM xpenah sebaik SI tp apa hak kita utk jatuhkan hukum mcm2 skali kat anak org lain? tuhankah kita yg tahu apa prob depa yg xmampu bf 2? eventho aku bf ank aku tp jerih perit yg aku lalui slama ni buat kan aku rasa, aku paham perasaan ibu2 yg bg FM kat anak depa....

prob setiap org.. kita tahukah? bsyukur la kita dpt BF anak dari plekeh org... kongsi ilmu lagi bmanfaat...

NM said...

terus terang ckp, sya tak penah jenguk forum tu dah..sbb sya penah masuk 2-3kali tapi bila terbaca kata2 pedas esp for those yg fm anak bertanya soklan kt situ dibantai mcm2 kata terus sya jadi menyampah..sampai skrg sya tak jenguk forum tu dh. baik sya carik ilmu bf ni dr pakcik google and tny direct kt lc..
sya pn risau susu sya skrg ni..bln pose ni terasa sgt la kurangnye..hrp2 pas bln pose ni back to normal lah..

Unknown said...

isma,
sama la kita. puasa kali ni memang menguji sungguh. mungkin jugak sebab saya tak banyak ambil makanan yang boleh tambah susu. tapi sesuai la dgn irma yg dah tak berapa minum susu sgt skrg ni. dia lebih kpd solid food.

diana,
takpelah nanti cuba untuk anak yg ke3 :).

salam kenal jugak. jom tukar link :)

Unknown said...

fid,
wah panjang sungguh komen mu. mak sukak! :P

yang aku bebelkan ni bukan tang yg promote FM ke apa kat forum tu. tapi yg ibu2 bf ni yg selamba perlekehkan org lain tanpa reason kukuh.

org yg tetiba dok promote fm tu mmg la patut kena kan. hehe.

betul2. aku setuju pasal mempersiapkan diri tu. hehe. hati kena kuat la kalau nak masuk forum tu (ni utk ibu fm mcm aku ni la)

kena buat bod** je la. ignore jek walaupun hatiku terluka (dulu2). ecewah.

hah ni aku pun komen 18 kajang jugak. haha.

Unknown said...

zurai,
eh hg dah berisi ka? tahniah la wei. dah berapa bula? ketinggalan ketapi sungguh la hai aku ni. ampun!

arnie,
isu tu bangkit tak berapa bangkit sgt la. but still tak sedap la nak baca forum tu bila ada isu gini. aku pun jadi malas masuk forum tu. terjah2 gitu je tanpa tinggalkan jejak.

lia,
itu la pasal. lain org, lain masalahnya kan. kita tak kenal org tu secara live, kita tak tahu apa yg terjadi kat dia and macamana dia handle situasi tu. kalau setakat bagi nasihat ok lah lagi. ni perlekeh tu yg tak best tu.

Unknown said...

eh macamana boleh terlepas pandang komen ika dgn kak ina nih. aiseh. sorry aa...

ika,
mmg. tak payah nak riak. nanti tuhan tarik balik nikmat tu nanti mcmana? better sebarkan ilmu kat org lain drpd hukum diorang. tapi lepas kita dah sebarkan ilmu pun org taknak ikut, nak buat macamana kan. pilihan masing-masing.

kak ina,
sama la... kalau dulu memang WAJIB hari2 masuk sana. skrg ni sebulan sekali pun susah. hehe.

Fara said...

dh lama fara tak jenguk "forum" tu. dulu nk cari ilmu so pegi sana...tp dh rasa pelik semacam....nk senang terus refer kat doktor/ lactation councelor je. lg senang.

Unknown said...

lin,
oh ye ke? org yg minta nasihat pun kena hentam jugak kah? nampak sgt laaa dah lama mak tak jenguk sana. kahkahkah.

kalau nak tips or info berkaitan bf, boleh jugak try jenguk blog kawan-kawan saya. diorang ni pun hebat2 belaka. contohnya fid. boleh jenguk blog dia. macam2 info ada. *hehe aku promote blog hg takpa ya fid*

Unknown said...

farah,
saya pun dah lama bangat tak ke sana. tetiba semalam rasa teringin pula menjenguk2. tup2 TERnampak pulak benda kurang best.

eZa said...

memang selalu terase...

kekadang macam riak pulak diorg² tuh. ermm sabo je lah eh? ;)

Mommy Harith Hannah said...

UPDATE :
Aku baru lepas sound sorang ibu nie (kat thread tue), dier mention "anak lembu", "anak kambing", harimau pon ader.

Adoii, sekali sekala masuk forum tue (buat come back laa konon :P ), ader pulak isu2 camnih. Panas den! Malas dah nak masuk lagi...

Fid said...

zety
ada ya makhluk yg bf yg kata gitu??
tapi aku mmg selalu kata susu formula tu susu lembu
itu mmg nyata lagi jelaskan

kasi chance kat makhluk tu la zety..dia baru belajar bagi anak susu ibu..hakhakhak

nanti lama-lama dia perasan la
ni ala2 umpat ka ni
aku kalau kat forum itu ada ibu BF yg cakap bab BF beriya2...padahal anak baru3 bulan..aku memang 'follow' dia...jahatkan aku sbb..selalunya yg berapi macam larva gunung berapi dia memang tak ke mana..end up dia telan balik apa yg dah diludah!
siap ada yg dah 'malu' nak say hai kat aku..sbb aku pernah sound jgn riak jgn takbur dia taruk aku cukup2..apa ingat aku sokong BF aku sokong org riak takbur???
satu lg pantang aku
jgn coba2 nak compare u dapat berapa oz sehari! pantangggggggggggggggggggggggggg
sbb kalau aku cakap aku dapat berapa terus kata aku berlagak!

soo..andai kata kita berjaya BF 6 anak selama 6 tahun each sekali pun,,,jgn menyombong!

Fid said...

i pun subuh td pi buat 'come back' jugaa...
nyata aku akleh dok lama..friday lunch break sat gi i try jengah lagi....ahdik ar.nie sila beri link....

Unknown said...

eza,
nak tak nak kita yang mencari ilmu ni terpaksa la rabunkan mata (kalau buta krg terus tak nampak pulak kan hihi), ignore kata-kata diorang ni. abaikan saje. yg penting niat kita nak cari ilmu kat situ.

arnie,
ohh aku baru baca tadik. memang tak berapa sesuai lah dia cakap macam tu. kesian org lain yg tak bf anak depa.

Fid said...

Gmail Calendar Documents Photos Reader Sites Web more ▼
crafidah@gmail.com | Settings | Older version | Help | Sign out
Gmail Logo


Search Mail


Search the web
Show search options
Create a filter
Compose Mail
Inbox (6)
Sent Mail
Drafts (10)
Spam (94)
Apa2 aja
jobstreet (2)

11 more▼
Contacts
Tasks
Chat

Rafidah Nazri
ada

Hasmarina
selamat berpuasa
Izat Akmal
another you..
ladyheart2612
mataku ketumbitla pulak..
zety
~Diba~
cik_yan
♪ ♫ new assignment.. due 15th.. bley? ♪ ♫
bibimie
hidupcikpau.blogspot.com
Det
Erna Salihuddin
wish for my lil'girl speedy recovery..ameen!
ann
bibi hazrina
Fazida Hanim Hashim
ibukauthar
mama adib
Mimielola
mommy2h
mrs noba
my internal outlet
rizza fariza
Siti Nurazlina
Options
Add Contact
Invite a friend
Give Gmail to:

Send Invite 50 left
Preview Invite
><
Web Clip
Fool.com: The Motley Fool - 5 Reasons Not to Worry About Sirius XM - 6 hours ago
« Back to Inbox

Archive

Report spam

Delete

Move to

Labels

More actions
1 of 3261 Older ›
[Permata Hati Mama©] New comment on Janganlah Begitu.... Inbox X
Fid
Fid has left a new comment on the post "Janganlah Begitu...": zety aku rasaka...
22:54 (11 hours ago)
Fid
i pun subuh td pi buat 'come back' jugaa... nyata aku akleh dok lama..friday ...
10:24 (7 minutes ago)

Reply


Zety Zin to me
show details 10:27 (4 minutes ago)
Zety Zin has left a new comment on the post "Janganlah Begitu...":

eza,
nak tak nak kita yang mencari ilmu ni terpaksa la rabunkan mata (kalau buta krg terus tak nampak pulak kan hihi), ignore kata-kata diorang ni. abaikan saje. yg penting niat kita nak cari ilmu kat situ.

arnie,
ohh aku baru baca tadik. memang tak berapa sesuai lah dia cakap macam tu. kesian org lain yg tak bf anak depa.

Post a comment.

Unsubscribe to comments on this post.


Posted by Zety Zin to Permata Hati Mama© at Friday, September 11, 2009 10:27:00 AM
Reply
Forward

New window
Print all
Expand all
Forward all
« Back to Inbox

Archive

Report spam

Delete

Move to

Labels

More actions
1 of 3261 Older ›
Use free POP access to download your messages to Outlook or devices that support POP. Learn more
You are currently using 254MB (3%) of your 7368MB.
Last account activity: 1 hour ago on this computer. Details
Gmail view: standard | turn off chat | basic HTML Learn more
©2009 Google - Terms - Privacy Policy - Google Home

Unknown said...

fid,
ada fid... ramai jugak yg kata gitu. tak baik la kan. susu formula mmg la susu lembu tapi takkan la baby minum susu lembu tu jadi anak lembu kan? habih yg diorang minum enfamama ke anmum ke bukan susu lembu ke?

mungkin lah diorang terlebih excited sbb berjaya bf baby tapi 3 bulan tu kan awal lagi. jauhhhhh lagi perjalanannya tu.

yelah kot. kasi chance la kat diorang excited terlebih-lebih. macam aku gak dulu masa irma kecik lagi. haha. (statement: saya tak pernah panggil anak org sbg anak haiwan lain)

ohhh hang punya production susu mmg mantap beb. takdak saper boleh celen. keless gitu.

Fid said...

alaa
ko tak yah sedih dia nak kata anak lembu ka anak kambing ka anak rimau
kalau ko dah buat yg terbaik...
lantaklah org lain..itu prinsip aku la
apa kukesah
cuma yaa satu ja pesan aku....
kalau kita gagal kita jgn ajak org lain gagal juga...
let bygone be bygone...

ko ada baca entry aku?

kalau kita dah decide buat sesuatu takyah pk apa org kata....
life is complicated.....

sekejap atas sekejap bawah....

3740Journal said...

macam topik yang saye pernah buat dulu. memang ade extrimis mcm ni yg sampai dah jadik riak dia boleh bf anak dia. pastu pndg org yg bg fm mcm berdosa besar tahap berzina. saye doakan tuhan tarik balik nikmat tu. biar padan muke. benci ah kt diorg neh.

Unknown said...

fid,
ya. sangat2 setuju dgn ko. jalan terbaik ialah buat pekak saje.

azza,
ohh berdosa sampai tahap berzina? isk... memang extreme sungguh tu!

Fid said...

ehh zety sila pi komen at blog aku bleh??hahaha
takat ni aku ada buat statement bangang tak??hahaha

NM said...

sya dh tau link tu..nk ke?waa kepochi nye sya..klu nk link yg arneih ckp tu, email sya ye.hehehehe

Fid said...

saya nak
tolong emel ke crafidah at gmail dot com
thanks

Fid said...

haaa
kan aku kataaaa....
dia baru ja BF anak(dia=yg kata anak kambing anak lembu tu)
so excited la sampai lupa adab sopan......

tapi itu ustaz hasan din ada sebut tau masa BF day PPUM tahun bila entah but cara org berilmu lain laaa...

Mommy Harith Hannah said...

K.Fid,
Kalau org yg berilmu cakap, tak terasa sgt tawww. Mmg ader gak blog2 ustaz/saintis muslim yg guna "word" camtu, tp masa baca, rasa biasa ajer. Sbb, dia coret sambil berdakwah/mengajar.

Ini tidakkk....

Ehh, sorry Zety! Berjela2 pulak komen utk entry hang yg ini... :P

Unknown said...

fid,
aku sedang dalam usaha membaca semua entri bf ko. yelah nak bagi pendapat yang telus gitu kan. hihi.

arnie,
mak tak kisah punn... lagi banyak komen lagi bagus. terasa meriah gitu.

Fid said...

zety
entry 4 thn lps jgn ungkit hahahahahhaaaa

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Many Thanks!