Thursday, February 24

Oh Sungguh Heaven Sekali

Antara kuih favourite saya ialah karipap. Yang terbaik dah tentu-tentulah air tangan mak saya sendiri. No 2 ialah karipap buatan Mak Jah saya. Penuh dengan daging. Nyum!




Pic from here


Sebelum saya kerja kat Shah Alam ni, saya bekerja kat Damansara Heights. Tak lama pun. Dalam tiga bulan je. Lepas tu dapat offer ke Shah Alam. Masa kat Damansara Heights ni, selalu jugak tertunggu-tunggu kehadiran seorang pakcik yang jual karipap panas-panas. Pakcik ni memang datang dari satu building ke satu building. Eh ke dia datang ke building saya je ek? Tahle tak sure pulak.


Apa pun, memang kehadiran dia biasanya akan disebarkan ke satu ofis lah.


"Curry puff uncle is here! Curry puff uncle is here!" Bak kata ex-officemate saya tu. Lepas tu mencicit la semua orang turun ke lobby rebutkan karipap panas dia. Siapa lambat memang kempunan lah.


Agak susah bagi saya nak dapat karipap yang kena di tekak saya. Tapi, pagi tadi, saya telah pun jumpa karipap yang sangat best. Pulak tu masa saya beli still panas-panas lagi.


Kat mana beli? Saya beli kat Petronas Federal Highway yang sebelum simpang ke Kawasan Perindustrian Shah Alam tu.


Saiznya memang besar lah. Sebesar tapak tangan saya. Harga sebiji RM1. Mungkin sebab saiznya yang besar gila tu, makan sebiji pun dah kenyang. Hey, kalau saya kata kenyang tu, memang kenyang sungguh la kan. Saiz perut ai kan besar.


Idok le sebesor ni. Pic from here.


Karipap tu inti biasa je (kentang) tapi tah la sedap pulak rasa. Yang buat tambah sedap sebab dia letak sepotong kecik telur rebus dalam tu. First time makan karipap ada telur rebus. Hehe. Sedap la pulak eh. Macam... tengah-tengah syok makan karipap tetiba je "Surprise!!" ada telur rebus :P


Mungkin jugak sebab makan masa panas-panas jadi rasanya sungguh heaven sekali.





11 comments:

yatie chomeyl said...

masa kecik2 dulu saya makan kuli tkaripap je, buang inti sebab konon2 tak tahan pedas. inti karipap tu bagi saya pedas la masa kecik2 dulu hehe.

bila dah besar ni, malu pulak nak korek buang isi karipap tu bila makan dpn org..tp kalau makan kat rumah, dh jd habit buang inti karipap tu

Saudah Salleh said...

ada telur macam karipap ikea.

odah suka karipap inti selain kentang ie keledek,sardin,telur. kalau nak beli kena tnya inti dulu.

Unknown said...

yatie chomeyl,
hehehe sama la suka makan kulit karipap masa kecik2. lagi2 kalau panas2. sedap!

saudah,
ohhh semua saya suka. hehehehe. asal karipap semua ai layan, you.

Anonymous said...

comel lak tetiba surprise telur rebus kecik dlm karipap tu. tetiba teringat 'biskut ramalan' hehe

Unknown said...

eis,
kan kan? memang surprise sungguh hihi

baincardin said...

Salam.

erkkk...terus rasa lapo...^_^'

*Subhanallah! Adakah kita mampu hidup beramal lebih daripada 900 tahun? Jom kita hayatinya bersama. :)

Unknown said...

baincardin,
kalo lapo cepat gi makan. hihi.

isabelle said...

dkt rumah i ada gak org jual kaipap singgit ada telur tu...
tapi i tetap x kenyang mkn sebijik.
nmpknya perut i lg besar drp perut u

Unknown said...

isabelle,
bukan perut u yang besar. metabolisme tinggi tu. hehe.

lia said...

masa aku belajar, ada org jual karipaf letak telur rebus dalam tu... mahai skit, 50sen tp sedap & kenyang... kalau zaman duit da kering, beli dua, cukup utk makan malam he3...

Unknown said...

lia,
wah dinner RM1 je. memang menjimatkan dan mengenyangkan!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Many Thanks!