Monday, May 10

Bagaimana Nak Halau Lipas Dari Kereta Anda

Bunyinya macam Bagaimana Melatih Naga Anda lah pulak. Hehe.


Entri ni bukan nak bagitau cara-cara halau lipas, tapi nak bertanya. Macamana nak halau lipas dari kereta haa???



Kereta aku lately ni banyak bebeno lipas. Oh ni bukan lipas kecik-kecik yang biasa ada dalam kereta tu ye. Tapi lipas beso-beso macam dalam rumah tu.


Memula saspek lipas tu berkampung kat area aircond tu. Puas lah pi servis cuci aircond bagai. Dah 3 kali hantar cuci. Tiap kali cuci memang banyak gila ah bangkai lipas dibelah 18 terperangkap kat kipas aircond tu. Tapi lepas 3 kali nampaknya lipas dah makin kurang, so aku ingat memang dah takde la lipas-lipas bedebah tu kan.


Rupa-rupanya angan-anganku hampa belaka. Ada lagik rupanya diorang nih.


Dah macam-macam benda yang aku dengan En Abah letak okeh. Letak daun pandan, pastu pasang pewangi la bagai. Bersihkan aircond macam yang aku cerita kat atas tu. Hantar cuci kereta la apa la. Spray kereta pun dah. Tapi tetappp lah ada jugak makhluk ni.


Aku tanya kat En Google, kot ada petua nak halau lipas. So inilah antara petua yang aku dapat:
  1. Letak bawang putih di tempat yang mempunyai lipas. --> Ini tak pernah cuba lagi. Harus cuba lepas nih.

  2. Letak bekas yang diisi minyak tanah di tempat yang lipas biasa muncul --> Sesuai ke nak digunapakai dalam kereta? Karang meletup kereta aku kang naya jek.

  3. Buat umpan lipas - campuran tepung gandum & gypsum (kalsium sulfat) dengan kadar 50:50. Letakkan di tempat-tempat yang mempunyai banyak lipas. --> Oh ada pulak resepi nya ye? Entah rajin ke tidak aku nak buat ni.

  4. Ada juga yang suggest macam-macam product. Antara yang aku terbaca ialah produk Cos.way dan C.NI. So nak tanya lah kat kengkawan, ada tak yang berpengalaman guna product nih? Efektif ke tak?
  5. Guna daun pandan. Selain halau lipas, kereta pun wangi.
  6. Sembur dengan penyembur serai wangi. Ada brand apa tah aku tak ingat. Kat Mydin ada jual. Cecairnya kaler pink-oren gitu.
Haih aku berharap bebeno le dapat get rid segala mala lipas nih. Hari ni aku pi kerja pinjam kereta mak aku okeh. Sebab pagi tadi ternampak lipas bawah kerusi. Benci!!


UPDATE:

Selain guna serai wangi dalam bentuk ubat gegat macam yang aku cerita kat entri ni, aku guna penyembur serai wangi jugak untuk maintenance. Kehkeh. Maintenance katanya.


Sembur sikit serai wangi kat dashboard pehtu lap-lap. Tak buat selalu pun. Sebulan sekali ada kot. Alhamdulillah nampak ada la kurang jumlah lipas.


Untuk kebersihan dalaman kereta. guna jugak Basic-H Shaklee. Tau tak kandungan Basic-H ni ialah by-product vitamin yang Shaklee hasilkan?


Maknanya, bila Shaklee produce vitamin ni, adalah lebihan-lebihannya tu kan. So, lebihan vitamin ini yang dirumuskan dan dijadikan pencuci Basic-H ni. Hebat tak hebat? :)


So kandungan Basic-H tu sangatlah selamat untuk manusia dan juga untuk environment. Sangat sesuai untuk bersihkan rumah bagi mereka yang ada anak kecil especially yang sedang merangkak, sebab takde bahan chemical yang membahayakan kulit baby tu.


Ok guys, selamat mencuba petua-petua kat atas tu okeh. Mana yang sesuai dan menjadi kat korang, sila-silalah komen kat sini ;)





10 comments:

!Nt4N said...

eh aku kalo nmpk kelibat lipas je aku da histeria..bau dia je da menusuk idung aku..

eeeeeeeeee bole jadi eksiden la kalo aku tgh drive tetibe muncul makhluk tu!!

Unknown said...

itu la benda yg paling menakutkan kalau tengah drive. kot terkejut nampak lipas tu, tak pasal2 je eksiden. tak ke naya??

memang membencikan betullah lipas nih. hishhh.

jua said...

Aku ada masalah sama. sampai satu tahap tu, aku ajak suami spray ridsect lipas satu kereta banyak2 lepas tu tutup rapat2 pintu tingkap, biat kaum2 dia mampos mengeletar. kejam siut!

tapi suami aku kata, kalau kaum dia tak mati, anak-beranak kami kot yang mati sebab bau spray tu mesti melekat dalam kereta dan aicond.

lepas tu dia hantar kat proton minta servis buat yang boleh halau lipas semua. sekarang dah takdo lipas.

d.a.m.i.q.u.l.a said...

kete sy pun ade lipas sekor,sbb suke bekpes dlm kete hehe.menci tol lipas tu

Unknown said...

jua,
ehh boleh ye hantar servis gitu? baru ku tau. nanti akan roger2 kan ke laki aku.

damiqula,
oh ni bukan sekor. tapi berekor ekor ekor ekor. benci!

Rina said...

beb, try letak serai wangi.. ku pernah buat letak kat umah.. agak berkesan gak la.. nmpk kurang lipas2 nih bertempiaran.. hehe

~ As ~ said...

kereta daku blm ada lipas, tapi 1st time dengar kereta blh ada lipas eh.? alamak takut la pl, mcm mana blh 'ter' ada lipas???

Unknown said...

rina,
sekarang ni ada serai wangi jenis spray punya kan? agak2 jadi ke ek kalau guna benda tu?

as,
boleh 'ter' ada lipas sebab ada orang 'ter' bawak masuk sampah dalam kereta haku. huhu.

@nannoor said...

hoh... kete aku pun masalahnye itu la dia....lipas. menyampah sungguh kalau nampak lipas and lagi menyampah bila x berjaya nak bunuh.

aku nak try la letak bawang putih tuu..tp cemana nak tahu mana port lipas tu ek? ke boleh belasah je letak kat mana2 dalam kete tu?

Unknown said...

nannoor,
letak je kat celah-celah mana pun kot.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Many Thanks!