Friday, February 6

Resepi Lagi: Asam Pedas My MIL Style

Asam pedas ialah antara lauk favourite abah. Mama belajar masak asam pedas ni dari Mak Wan.

Bahan-Bahan
Ikan
Air asam jawa - setengah cawan (pekat)
Daun kari
Bawang putih 2 ulas - tumbuk
Bawang merah 3 ulas - tumbuk
Halia 1 inci - tumbuk
Minyak masak
Air secukupnya
Garam secukup rasa
Bunga kantan 1 kuntum
Bendi 4-6 batang (boleh tambah ikut suka)
Bawang putih 1 ulas - hiris nipis-nipis

Bahan Kisar
Bawang merah 3-4 ulas
Cili kering segenggam

Cara-Cara
Panaskan periuk dan minyak.
Tumis bawang putih, bawang merah dan halia yang ditumbuk bersama-sama dengan daun kari hingga wangi. Masukkan garam.
Kemudian masukkan bahan kisar. Tunggu hingga separuh masak, masukkan ikan, bunga kantan dan bendi.
Agak-agak ikan dah mesra sikit, masukkan air asam jawa sikit-sikit.
Tambahkan air.
Tunggu mendidih. Perasakan garam dan air asam. Jika cukup dan sesuai dengan selera, tabur bawang putih yang dihiris nipis. Biar seketika.
Tutup api. Sedia untuk dihidang.

Sempoi je cara Mak Wan kan? Kawan-kawan yang lain mungkin guna style yang berbeza. Care to share?

5 comments:

Opie said...

kenapa pakai daun kari...bukan pakai daun kesom ker?

Unknown said...

Haaa tu yang spesel tuh. Bagi kuah asam tu ada bau ala-ala kari sikit. Fusion gitu.

Kalau ada daun kesum, aku tambah je sekali dalam periuk. Tapi kat sini biasanya daun kesum dah layu2 masa jual. Tak best.

i.s.z.a.n said...

aku kene tengok binatang apa yg nak di masak tp basically the rempah tu cili kering+bwg merah+bwg putih+halia+kunyit hidup+belacan

pastu ada yg taruk daun kesum, ada yg daun kunyit, ada yg daun limau purut, ada yg bunga kantan, ada yg tambah lada hitam, ada yg masuk sawi ke kobis masin..macam2 lah

pening x? haha...kesimpulannya, asam pedas binatang apekah yg nak di masak, baru aku tau apa kene taruk

mamaDhea said...

iszan,
ko guna kunyit idop ek.. aku hentam je kunyit serbukk.. wakaka.. aku ni lagik laa kayu bab masak..


zetty,
asam pedas mmg fav dish aku weih.. pasni bole laa try letak daun kari pulak ek.. aku tambah serai tumbuk, klu takde daun kesom laa.. tp itu biasanya klu aku masak asam pedas ayam laa.. hehehe

Unknown said...

iszan: hoh? macam2 cara ek? mak guna cara yang sama jek semua. binatang apakah yang memerlukan layanan berbeza tu ek? harus ko buat entri dalam blog ko nih. hehe.

sya: en suami tak suka asam pedas ayam. aku masak asam pedas ikan sokmo. kalu ikut resepi mak aku memang letak serai. tapi sebab nak diserasikan dengan perut en suami kena la ikut style emaknye.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Many Thanks!