Monday, April 20

Diet Oh Diet (Entri Khas Buat Cik Iszan)

Merujuk kepada entri Cik Iszan kita yang ini dan ini, maka terpanggillah saya untuk menceritakan pengalaman saya semasa nak kurus dulu. Konon aje lah tapi. Bukan bermakna cara tu salah, cuma saya yang tak disiplin.


Saya jumpa seorang doktor di BTS (dekat dengan rumah CY ka?) untuk dapatkan pil kurus. Tapi kita bukan nak cerita pasal pil-pil di sini. Saya nak cerita tentang menu-menu yang dia berikan sebagai garis panduan kepada saya.


OK. ini takat yang saya ingatlah ye. Ini adalah menu high-protein low-carb dan diamalkan bersama pengambilan ubat-ubatan yang doktor tu berikan. So kalau nak amalkan berpada-padalah sebab takde ubatnya kan. Sekadar guideline saja ok.


Breakfast:
4 keping biskut (Tau tak biskut Luxury yang dalam peket2 tu? Ha yang itulah)
atau
Sekeping roti bakar disapu sedikit Dorina
* Jangan sesekali minum kopi yang 3 in 1 tu. Kalau boleh, elakkan kopi. Kalau nak jugak, minum kopi letak 1/2 saja gula dari yang biasa kita bancuh.


Lunch:
1 potong buah (Bukan semua buah boleh tau. Dia suruh makan buah jambu batu. Ada lagi beberapa jenis buah tapi saya tak ingatlah. Sorry. But the best is jambu batu lah)


Dinner:
Sebiji telur rebus boleh dimakan bersama kicap
atau
Sosej yang direbus selama 20 minit dan dimakan dengan French atau Italian dressing. Sosej ni dia tak sebut berapa banyak. Agak-agak la.
atau
Tuna dalam tin yang ada cili tu (ayam brand kot kan?) Makan begitu sahaja
atau
Rojak sotong kangkung tu, tapi make sure kangkungnya 1/3 sahaja dari jumlah sotong.
*Menu lain saya tak ingat sebab tak amalkan.


- MESTI minum air yang banyak. Sekurang-kurangnya 2 hingga 3 liter sehari.
- Exercise sekurang-kurangnya 3 kali seminggu (ni biasalah semua orang kata gitu kan)
- Elakkan makan sayur dan buah kecuali seperti yang disarankan sebab buah dan sayur ada complex carb (betul ke? mak ulang apa yang doc tu cakap aje)


Ini hanya guideline aje tau. Better jumpa orang yang pakar. Yang penting, nutrisi dalam badan mesti cukup supaya kita sentiasa sihat. Janganlah kurus tapi sakit aje tak best jugak kan?




Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Google+ Followers

Many Thanks!