Monday, June 22

Penimbang, Kisah Imran dan Balas Dendam

Hari Sabtu tidak ke mana-mana. Kecuali ke kampung saya di Jalan Klang Lama. Dekat ajer. Heheh.


Misi pulang ke kampung pada petang Sabtu ialah untuk menimbang berat badan. Hahaha. Ye kawan-kawan. Menimbang berat badan. Menggunakan weight scale yang dapat menganalisa segala mala isi perut kita.




Lebih kurang gini ler rupanya.



Result saya? Oh biarlah rahsia. Terlalu malu untuk dikongsikan di sini kecuali... organ dalaman saya berusia 53 tahun instead of 28 tahun! Huhuhu. Nampak sangatlah saya tidak menjaga tubuh badan saya dengan begitu baik. Dah tua dah mak, nyah! Lagi 3 tahun boleh pencen. Huahuahua.


Kandungan lemak dan daging saya adalah hampir sama (rationya), which is NOT GOOD. Sepatutnya daging kena banyak sikit daripada lemak. Mak ni banyak lemak, dek non!


Ketumpatan tulang saya adalah SO-SO. Sepatutnya kena at least 50% ke gitu tapi saya punya 41% saje. Harus ambil supplement gini. Kandungan air juga not bad. Tapi masih belum cukup. Kena minum air kosong dengan lebih jayanya.


Bagus juga menimbang berat begini. Sekurang-kurangnya sedar diri sekejap. Kalau tak tu asyik nak makan aje tanpa melihat kandungan nutrisi. Huhu.


Selepas sesi menimbang berat, kami pulang pula ke rumah MIL terchenta di Seremban. Tadi kata tak balik mana-mana kan? Silap eh Balik malam-malam weh. Sudahlah En Abah tak beritahu kepulangan kami kepada MIL. So bila sampai Seremban tengah-tengah malam buta gate dan pintu telahpun berkunci kerana semua orang sudah masuk tidur.


Maka hendak tak hendak En Abah kenalah memanggil-manggil SIL saya dari tepi pagar. Nasib baik rumah MIL ni tepi sekali. So bolehlah En Abah memekak memanggil SIL saya dari tepi bilik tidurnya yang terletak di tepi pagar itu. Kalau tak, tidurlah kami anak-beranak di dalam kereta buruk kami hingga ke pagi.


Hari Ahad adalah hari santai. Lepak-lepak di rumah MIL tanpa berbuat apa-apa. Hohoho. Tak guna punya menantu saya nih. Tugas memandikan dan membasuh poo-poo anak-anak juga diserahkan kepada En Abah, kerana kaki saya masih lagi sakit. Sampaikan terpaksa sembahyang duduk. Huhu.


Tapi ada sekali tu Imran berkeras nak jugak saya mandikan dia. Dia langsung tak mau abahnya mandikan. Kenapa ek? Masa buat susu pun macam tu. Walaupun saya merasa agak terharu kerana anak saya nakkan saya jugak, tapi dalam masa-masa tertentu saya amatlah memerlukan pertolongan En Abah. Contohnya ketika saya sakit kaki ini. Ataupun ketika malam-malam di mana Irma bangun serentak dengan Imran. Macamana nak buat susu sedangkan Irma sedang pulun bergayut kat saya? Masalahnya kalau bukan saya yang buat susu, dia takmo minum. Hish. Kadang-kadang geram jugak sebab susu dia bukan murah hokeh. Tension je bila dia taknak minum susu tu dan susu tu pun bertukar menjadi keju basi.


Sudahnya saya terpaksa jugak mandikan dia walaupun kakiku sakit macam hape. Pengorbanan seorang ibu la konon. Hihihi.


Hari Ahad semalam juga merupakan hari membalas dendam terhadap sesuatu.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

Pic credit from here


Sangatlah heaven!


Pulang ke Cheras selepas habis Buletin Utama. Dalam perjalanan saya dan En Abah berpeluh-peluh walaupun suhu dalam kereta amatlah sejuk. Saya sudah mula mendapat migrain. Huhu. Semuanya gara-gara durianlah. Itulah. Makan tak hengat dunia!


Menjaga makan la konon. Next time kalau timbang berat lagi haruslah naik kolestrol ku, dan jugak jumlah -kg ku. Huhu.


Tak sedar-sedar jugak ye Zety!


Sekian laporan pagi tengah hari Isnin saya.





4 comments:

n.i. said...

huhuhu i belum berkesempatan lagi menikmati kelazatan durian... rambutan dah... sampai batuk2... durian je belum huhuhuu

lia said...

psl berat 2... aku pon sgt dalam dilema biler berat xmo langsung berganjak2... tp mkn slalu lupa dunia... aisshh...

babycomel said...

zety,

berapa harga alat timbang cam gambo kat atas tu??

Unknown said...

babycomel,
saya tak pasti berapa harga dia. kalau tak silap dalam RM400. benda alah ni kawan adik yg punya. kami numpang timbang aje. hehe.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Many Thanks!