Monday, October 5

Dan Keputusannya....

Rujuk sini.


Hari Sabtu, ramai mak-mak sedara datang ke Cheras. Saya monitor bahagian dapur, atau lebih glemer dikenali sebagai 'pemegang kontrak mencuci pinggan'.


Tahun ni, tiga sepupu saya bersalin dan dua lagi akan bersalin tahun depan.


Tiba-tiba Mak Ngah saya bertanya kat mak saya,

"Eh, Zety pun dah ada isi kan? Dah berapa bulan dah?"


Apakah???


Oh. En Abah rupanya bercerita dengan suami sepupu saya akan kelewatan kedatangan 'kawan baik' saya tu. So dia dengan senang hati je bagitau,

"Pregnant KOT."


Haih suka suki jek En Abah ni tau. Hihi.


So, bila dah bagitau sorang, haruslah the whole family tau jugak. Hish. Period lambat pun kecoh satu family. Hahaha.


Selepas pertanyaan Mak Ngah tu maka melopong lah mulut mak saya yang tak tahu apa-apa cerita ni. Saya yang kat dapur dok garu kepala dengan tangan yang basah dek sabun basuh pinggan.


Masa Mak Ngah nak balik, terus je dia tanya, ada isi ke? Aiseh. Apa harus ku jawab? Masalahnya tak confirm hape pun. Maka jalan terbaik yang terpikir masa tu ialah dengan menjawab, "Mana ada!" Hoho.


Petang tu, kat bilik air, maka menjelmalah kawan baik saya tu. Hmm.


Saya berasa lega dan kecewa. Kecewa sebab ingatkan segala simptom-simptom, termasuklah teringin makan buah-buah masam, ialah sipmtom mengidam. Rupanya PERASAN mengidam ajek.


Lega sebab instinct saya berkata yang saya memang tak pregnant. Dan lega jugak sebab saya tau kami satu family belum ready untuk no 3. Belum ready dari segenap segi.


Walaupun saya yakin anak tu rezeki, dan setiap anak ada rezeki mereka masing-masing, tapi saya tak yakin dengan keadaan financial kami sekarang.


Kesimpulannya, hanya Allah yang mengetahui apa yang terbaik untuk kami. Andai kata dalam masa terdekat ni saya pregnant jugak, saya redha sebab saya tahu itu yang terbaik untuk saya dan keluarga. Kalau belum ada rezeki lagi, pun saya redha jugak.


So lepas penjelmaan kawan baik tu, teruslah saya bagitau En Abah. Malam tu, mak saya saja tanya soalan yang sama dengan Mak Ngah. Saya dengan yakinnya menjawab "Tak!"




2 comments:

Norhadar Taharuddin said...

.:: hehehe!!! kadang2 bila rasa tak bersedia tu, agak lega dengan kedatangan 'kawan baik'... Betul tak kak??? Salam Perkenalan... ::.

Unknown said...

betul3!

Salam perkenalan juga :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Many Thanks!