Wednesday, February 25

Tumpang Tanya....

Kawan-kawan ku yang bijaksana lagi budiman, yang banyak pengalaman dan baik hati, saya ingin mengajukan pertanyaan lah. Berkaitan EBM.

Kalau simpan kat freezer tahan 3 bulan kan? 3 bulan tu maknanya 90 hari lah kan?

Saya yang bengong ini telah ter-lepas 90 hari itu. EBM saya bertarikh 20 Nov 08 dan sepatutnya digunakan sebelum 17 Feb 09. Huhuhu nyesal tak sudah mak, nyah! Sungguh marah dengan diri sendiri sebab leka. Udah le stok EBM ku begitu ciput.

Apa yang patut saya buat? Harus dibuangkah EBM itu? Atau kita thaw kan dia dan tengok samada elok ataupun tidak?

Moral: Lenkali tulis sekali tarikh luput EBM itu. And selalu-selalulah jenguk freezer itu.

9 comments:

mamaDhea said...

aku pon sejak hadif RC ni jadik pelupa.. dh bape kali lupa tang expired ebm ni.. so, nak tanak aku thaw je & siramkan kat pokok.. hahaha.. idea drp cik fid kita.. ;)

Zuraimah Ismail said...

cuba thaw dulu and tgk OK ke tidak..betul dalam freezer tu leh tahan 90days..but kalo realllllllly freezed...it is actually leh tahan up to 6 mos..mana dapat info ni saya tak ingat..but i did once read it...anyway..all d best

Ealyie said...

Zety,
ko buat mandi susu jela ebm2 mu ittew... ekekeke...

~ As ~ said...

buat masker la susu itu.... utk awet muda.. hak hak hak..

Anonymous said...

wos kes senerio
ko wat cucui muka ka..siram pokok ka...

~Umi.Sufira~ said...

Zety, aku setuju ngan kak CT kita..cuba try buat macam yang disyorkan n cium bau dia elok ke tak...

Crazee Choc's said...

pada pandangan saya.. ikut condition susu tu dan keadaan freezer kite juga main peranan. kalau kesejukan dia ok.... kite pun jarang buka freezer tu... rasanya kalau takat terlebih 4-5 hari.. ok kot kalau nak gunakan... mcm saya kalau jadi kes mcm tu.... yg ngam2 EBM berusia 95 hari ke.... saya bg je anak saya yg sulung minum....umur 3 thn setengah

mirah said...

trylah thaw kn dan tgk ok ke tak.
sayang kalau buang, tp kalau dah lain rasa nya tu, elok lah discard je lah..

Unknown said...

makaseh kawan2 atas nasihat dan tips anda.

mak dah try thaw kan semalam. masa nak packing ebm tu ku bau2 macam ok aje so tawakal aje lah semoga susu itu elok.

bau macam biasa. rasa pun manis lagik.

thanks a lot ye kawan2 ku yang baik hati!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Many Thanks!