Wednesday, May 13

Cerita di Dungun

Sepanjang dua malam saya di sini, saya ditemani En Abah dan anak-anak. Malam tadi ayah serta adik-adik saya pula datang. Pagi tadi En Abah dan ayah saya telah pun selamat tiba di KL. So malam ni hinggalah Jumaat, saya ditemani adik-adik serta anak-anak saya. Jumaat nanti, En Abah, ayah dan emak saya pun akan datang sekali. Hahaha. Gilalah. Macam dekat je Terengganu-KL.


Syukur yang amat sebab saya dikurniakan family yang sanggup ke hulur ke hilir demi untuk menjaga anak-anak saya yang bijak pandai itu.


Oh ye. Petang semalam saya satu family lepak-lepak makan keropok lekor di tepi kubur pantai. Ada seekor kucing berwarna hitam lalu. Imran dengan excitednya menjerit, "Mimi! Mimi!" Mimi ialah kucing mak saya yang berwarna putih.


Demi melayankan si anak, En Abah pun menjawab, "Haah. Mimi kaler hitam."


Terus Imran menjerit lagi, "Mimi! Itam!" Hohoho. Lawak pulak rasanya. Satu kedai dengar suara Imran.


Sepanjang tempoh saya berkursus, En Abah yang menjaga anak-anak (sehingga malam tadi). Mulanya risau jugak. Boleh ke dia melayan karenah budak-budak ni? Bila saya sampai ke bilik, Imran dan Irma terbongkang dengan jayanya. Haha. Kata En Abah, dua-dua makan bubur (ye, Imran tumpang bubur Irma) dan minum susu dengan sangat banyak! Sampaikan poo-poo pun banyak kali. Kahkahkah. Jenuh En Abah membersihkan bon-bon budak-budak ni. Tahniah En Abah kerana berjaya menjadi Abah Mithali dan Suami Mithali. I Lap U En Abah.


Sepanjang saya di Dungun ini, masih belum berkesempatan nak berjalan ke mana-mana. Hanya ke Mydin mencari brooch (brooch saya tertinggal di KL). Kohkohkoh.


Selain dari pantainya yang tak ada orang mandi, saya tak tahu apa lagi tempat-tempat yang menarik di Dungun. Ada sesiapa yang tahu? Oh dan kalau boleh, sudi-sudikanlah kongsi tempat-tempat makan yang menarik dan murah di Dungun ni.


Bercerita tentang makan, saya perhati banyak jugak kedai makan yang menjual nasi ayam. Orang Dungun memang suka makan nasi ayam ke?


Dan harga makanan adalah standard seperti di Shah Alam. Terutamanya menu masakan panas seperti nasi goreng, tomyam dan sebagainya. Saya sangkakan makanan adalah murah sikit di sini. Rupanya tak jugak ye? Ke saya yang tak tahu lubuknya kat mana?


Oh dan ini juga pengalaman saya sepanjang beberapa hari pertama di sini. Dah dua kali terjadi kat saya. Apa yang saya perhati, contohnya, kalau saya order teh o ais limau, dia sediakan teh o air laici. Adakah bunyi limau sama seperti laici? Atau saya cakap slow sangat? Atau dia sengaja bagi air yang mahal kat saya? Dah dua kali jadi tau. Being me yang malas nak argue dan suruh orang tu tukar jugak kepada air yang saya order, maka saya terima ajelah air teh o ais laici itu.


Oklah. Kelas dah nak start.


Petang ni lecturer saya nak belanja saya satu family makan keropok lekor. Wohoo.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Many Thanks!