Tuesday, May 5

Happy 2nd Birthday Imran!

Dua tahun yang lepas....


Pukul 8 pagi. Dalam bilik air. Nak mandi. Tengok-tengok dah ada 'bloody show' itu. Memang sepatutnya hari ni due date nya. Tapi dari malam tadi cuba kira contraction, sela berapa minit. Masalahnya, saya tak rasa langsung contraction tu. Cuma baby boy kat dalam ni kuat bebenor menendang perut saya. Terutama bila bunyi lagu dari radio tu terkuat sikit.


Teringat pulak masa kat ofis. Masa tu baru nak start meeting. Meeting room berdekatan dengan meja sorang akak ni. Tetiba lagu 'Gadis Melayu' pulak yang keluar. Terus baby boy ni menendang-nendang. Amboi kemain sakan dia berjoget dalam perut mama ni. Haha.


Ok. Since ini 'show' sudah keluar, rasanya kena la bersiap-siap ke klinik. Saya buat check-up kat Poliklinik Sya.hirah, Seksyen 7, Shah Alam. Dekat sangat dengan rumah sewa saya ni. Jalan kaki pun boleh. Suka dengan Dr. Y.us ni. Baik orangnya. Saya selesa dengan dia.


So, saya kejutkan En Abah yang tengah tidur lepas Subuh tadi. Saya bagitau yang dah ada tanda darah keluar. Kami pun packing apa yang patut. Bawak sikit je. Mentang-mentang le rumah dekat. Oh ye, ada saya beritahu yang saya akan bersalin di Poliklinik Sya.hirah ni?


Lepas packing, kita makan dulu! Saya makan roti canai dengan air Milo. Kemudian terus ke klinik. Rupa-rupanya Dr memang tengah menunggu kedatangan saya. Ye lah, dah due date nya pun kan. Dr check bukaan. Dah 6cm rupanya! Dan saya boleh rileks lagi tanpa merasa apa-apa contraction. Ke saya yang tak aware contraction tu macamana? Sampai sekarang saya tak pasti. Haha.


Dr tanya pasal contraction, saya tak dapat jawab. "Saya pun tak sure la Dr. Betul ke apa yang saya rasa tu contraction?"


Dr buat kesimpulan yang saya ni jenis "tahan sakit". Entah apa maksudnya.


Dr suruh ready di labor room. Saya insist takmo pakai baju klinik. Saya pakai tshirt kelabu saya sendiri. Ye lah. Kita ni kan gumuk. Baju klinik tu saya tengok kiut aje. So pakai baju sendiri lagi selesa. Nurse pun ok je.


Lepak kat labor room, baring-baring sambil baca buku panduan melahirkan. Sambil-sambil baca doa, semoga dipermudahkan semuanya. En Abah dah calling-calling mak dan MIL saya. Klinik ditutup khas untuk saya. Ecewah. Air zam-zam saya minum, semoga dengan izin Allah, air zam-zam ni boleh bantu saya melawan rasa sakit.


Oh ye. Saya di-induced. Sebab since saya tak dapat rasa sakit contraction, dan bukaan dah 6cm, maka Dr pun induced saya untuk mempercepatkan kelahiran. Kalau lambat, plus saya lak tak rasa sakit, takut baby lemas pulak.



Saya blurkan sikit gambar sebab saya sangat gemok tak pakai tudung


Masa kat labor room, saya turut ditemani sorang makcik ni. Dia bekerja dengan Dr Y.us ni. Dia dulu bidan kerajaan. Dia bacakan dan sediakan air Yaasin untuk saya. Dia juga ajar saya doa untuk kurangkan rasa sakit. Saya nak minum air selusuh, tapi dia kata nanti dulu. Tunggu bila betul-betul sakit nak bersalin baru minum. Ok makcik.


Dalam lepas waktu Zohor kalau tak silap, saya pun mula rasa contraction sikit-sikit. Oh gitu rupanya sakit contraction. Baru kutahu. Hihi.


Pukul 4 lebih, contraction makin kerap. Sakitnya tak tertahan-tahan. Badan saya menggigil kesejukan. En Abah saya tak bagi hilang dari pandangan saya. Duduk diam-diam kat sebelah saya ok! Hoho.


Pukul 5 lebih, saya dah mula rasa nak meneran. Tapi saya takde kudrat. Oh ye lah. Saya hanya breakfast roti canai pukul 9 pagi tadi. Itulah makanan terakhir saya. Patutlah saya rasa macam lemah je. Saya cuba push, tapi tak daya. Setiap kali saya meneran, seolah-olah berhenti separuh jalan. Macam tak cukup nafas.


Dr check heartbeat baby. Degupan jantung dia makin perlahan! Saya panik. En Abah panik. Dr pun panik!


"Prepare for vacuum."


Nurse cepat-cepat buat preparation.


"Ok Zety, bila you rasa nak push, cepat-cepat bagitau I. You kena kuat Zety. Baby you dah lemah dalam ni. Please. Demi baby," kata Dr. En Abah turut beri kata-kata semangat supaya saya cuba sedaya mungkin.


"Ok." Tak lama lepas tu, "Dr, saya dah rasa nak push ni."


"Ok. Just push!" Saya meneran sedaya yang saya mampu. Saya curi nafas. Saya ucap kalimah Syahadah dan laungan Allahuakbar. Ok. Saya takde la melaung. Ucap je. Dan...


Plop! Saya dapat rasa sesuatu keluar! Kemudian saya dengar bunyi baby menangis. Ah! Lega! Saya curi-curi tengok. Bersihnya anak saya. Kemudian terasa lagi ada benda yang tertinggal. Uri. Selepas uri keluar, Dr mula menjahit luka saya akibat vacuum tadi.


Masa tu saya dah terbaring dah. Lantak ko la Dr nak buat apa kat situ. Saya dah tak kisah apa-apa. Yang saya tahu, anak saya selamat, saya selamat, dan saya letih. Rasa ngilu masa dijahit pun saya boleh buat donno je.


"15 jahitan, Zety." Huuuu....


Maka, bermulalah kehidupan seorang Muhammad Imran Danish bin Mohd Hazrin. Lahir pada 5 Mei 2007, 5.37 petang dengan berat 3.6kg. Alhamdulillah.



Permata hati mama dan abah


Hari ni, genap 2 tahun usia Imran. Semakin hari semakin bijak dia.



Imran, happy birthday sayang! Mama sayang Imran. Tak kisah la apa orang nak kata pasal Imran pun, mama tetap sayang Imran. Biarlah orang kata Imran nakal, atau hyper, atau aktif melampau, atau lambat bercakap, atau apa saja. Mama tetap sayang Imran. Lagipun, aktif maknanya bijak kan! Insyaallah, mama akan cuba sedaya upaya mama untuk berikan segala yang terbaik untuk Imran.


Mungkin mama tak mampu nak belikan mainan yang hebat-hebat untuk Imran. Atau baju yang berjenama mewah. Atau buku-buku yang banyak. Atau makanan terbaik (susuibu). Tapi percayalah, setiap hari mama cuba berikan sehabis mampu mama.


Semoga Imran akan jadi anak yang soleh, yang baik, yang sihat, yang bijak, yang cerdas, yang cergas, yang hensem, dan segala yang terbaik buat Imran. Semoga Allah berikan rahmat dan kurniaan Nya kepada anak mama ni.


Muhammad Imran Danish, yang terpuji, bersopan dan genius.



Imran dan abah - 28/03/2009


Selamat Hari Jadi sayang!





15 comments:

cysev3n said...

selamat hari jadiiiii Imran! semoga makbul sume doa ibu bapa awak.. amiin..

Unknown said...

Aminnn

Unknown said...

selamat hr jd imran...moga2 jd anak yg soleh serta dgr ckp mama & abah tuh yer hehhehe....dah zety taksub meen bc citer nih..pandai & pjg zety mengarang nya bagus....

Fid said...

tahniah

Unknown said...

Meen: Aminn... huahuahuahua. Pandai mengarang ke? Dulu saya pernah berangan nak jadi penulis novel. Ah ah ah. Perasan.

Fid: Tq!

eZa said...

happy 2nd bday imran! ;)

Opie said...

happy birthday imran...jgn nakal2 okeyyy

mamaDhea said...

happy birthday imran! jgn notty2 ok.. muahhhh! ;)

IntanSham said...

happy birthday imran.. semoga menjadi anak yg soleh dan semoga termakbul segala doa dan harapan ibu bapa imran ye

~Umi.Sufira~ said...

Happy Birthday Imran, semuga jadi anak yang soleh yer:)

Ealyie said...

Happy Besday Imran!!
Semoga dipanjangkan umo & dimurahkan rezeki.. Ameen..

Unknown said...

eza: tq!

opie: baik aunty!

sya: muah to aunty sya too!

intan: harapnya begitulah. amin...

roza: amin...

ely: semoga maknya pun dimurahkan rezeki jugak. amin...

amal said...

hepi birthday imran....
moga jadi anak yg soleh,pintar & dimewahkan rezeki serta ilmu...amin
tersedih pulak auntie baca entry mama kamu kali nih...huhuh
muahhhhh

Rizza said...

Happy Birthday Imran!!!

lia said...

ops... tertingai tren...

hepi belated besday imran...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Many Thanks!