Tuesday, September 29

Aidilfitri 2009

Tahun ni giliran beraya di rumah MIL di Seremban. Rasa thrill tu takde sangat. Mungkin sebab every week balik sana, so mood 'balik kampung' tu macam biasa-biasa aje. Heh.


Kami balik Seremban malam raya. Sebabnya En Abah tetap menjaga kedainya hari Sabtu tu. Pukul 6 petang barulah tutup operasi. Tapi kena mengemas la pulak kedai yang kat Baazar Raya tu. So, sampai ke malam jugaklah baru selesai kerja En Abah.


Sampai-sampai kat Seremban, terus tidur. Kahkahkah. Ngantuk beb!


Pagi raya, mulalah acara berebut bilik air. Haha. Nasib baik saya dah siap-siap gosok baju raya kat Cheras. So takde lah berebut iron pulak.


Tahun ni baju raya kami warna coklat dan kuning. Baju saya dan Irma kaler coklat. Baju En Abah dan Imran pulak kaler kuning. Sebab baju Melayu kaler coklat semua dah habis, kes lambat shopping raya.


Gambar raya? Tahun ni kami menumpang kasih kamera SIL sebab kamera saya rosak. Huhu. Nanti kena mintak SIL email gambarnya dululah kot then baru upload.


Pagi raya kami sambut kalangan ahli keluarga saja. Bersalam-salaman dengan MIL, PIL, SIL. Kemudian sesi memberi duit raya kat anak-anak buah. Kemudian sesi makan-makan pulak.


Paling sedih pagi raya ialah ketidakhadiran SIL saya (Alang) sebab dia kena chicken pox. Aiseh. Kesian betul. Sudahnya dia 'export' husband dan anaknya Sofia ke rumah MIL. Dia pulak mengkuarantinkan diri sendiri dalam rumahnya kat Bangi.


Tengah hari kami berangkat ke rumah saudara-mara belah PIL di Beranang dan Seremban. Makan di hari raya pertama adalah sangat mewah. Saya rasa saya sudah naik 5 kilo. Hahahaha.


Rumah pertama (rumah Maklong kalau tak silap) adalah paling heaven sekali. Kalau ikut kata SILs saya rumah Mak Long ni memang syok datang masa raya pertama. Macam-macam benda dihidang. Ada soto, nasi impit, kuah kacang, rendang, mi kari, spageti pun ada. Dahsyat ek.


Imran seperti biasa, cheeky walau di mana jua berada. Ada ke patut dia dan sepupu dia amik bergedil banyak-banyak, letak dalam mangkuk then lepak kat tangga (rumah kampung) sambil makan bergedil? Siap goyang-goyang kaki! Sungguh la anak bujangku ini.


Dan seperti biasa jugak, Imran sudah semestinya akan meninggalkan 'jejak' kat setiap rumah yang kami ziarah. Saboo je la. Nasib baik saya memang sedia bawak diapers lebih untuk Imran. Saya dan En Abah pulak sampai naik segan sebab setiap rumah yang kitorang ziarah mesti kami akan 'singgah' jenguk-jenguk toilet diorang. Kehkehkeh.


So, raya pertama kami berjaya ziarah 3 buah rumah.


Raya kedua, giliran saudara mara belah MIL pulak. Ke Shah Alam dan Klang la kami. Sempat beraya rumah Mak Long, rumah Long Jimah, dan rumah Ucu. Belah En Abah ni kebanyakan sepupu sepapat semuanya dah kerja so duit raya untuk Imran dan Irma adalah masyukkk. Hehehe.


Malamnya konon-konon nak ke rumah makcik saya kat Seremban jugak. Dah alang-alang kat Seremban, singgahlah sekali ke sana. Beriya-iya lah kitorang bersiap. Mati-mati saya ingat En Abah dah call makcik saya tu. Sekali bila saya call, dia kata dia takde kat rumah daa... Padahal semua orang dah bersiap dengan baju kurung, baju Melayu bagai.


Sudahnya kami singgah ke rumah jiran. Nasib baik jugak singgah ke sana. Dapat makan nasi dagang yang marveles dan soto Bandung (ikut kata jiran tu la) yang best. First time makan soto Bandung ni. En Abah sampai bertambah 3 kali. Kemain tau En Abah ni!


Raya ketiga, kami ke rumah makcik saya tu. Makan rendang Minang yang super duper pedas sampai meleleh air mata saya. Saya tunjuk gambar family belah ayah saya kat En Abah di dinding rumah makcik. Masa tu saya dalam 3-4 tahun kot. Adake patut En Abah gelakkan saya. Cess. Ye, saya tau saya tembam. Dulu, kini dan selamanya (?) ... Huhu.


Malam raya ketiga kami balik ke Cheras. Plus highway adalah jem. En Abah pulak taknak lalu highway LEKAS sebab dia mengantuk. Kat tengah-tengah Plus yang jem tu pun En Abah masih mengantuk. Sudahnya kat Nilai saya pulak yang drive. Tapi masa tu dah tak jem dah. So lega lah sikit.


Cerita raya kat Cheras nanti-nantilah saya sambung pulak okeh. :)





No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Many Thanks!