Monday, November 9

Ops Nyah Cik Ti: The Details

Semalam dari pagi sampai ke petang kami menjalankan Ops Nyah Cik Ti secara besar-besaran.


Saya panggil kakak In.don yang pernah kerja sebagai cleaner di ofis lama saya untuk membantu. Kakak ni namanya Kak Sara. Kecik molek orangnya. Tapi buat kerja... fuh... memang cekap dan cepat!


Sampai-sampai je kat rumah terus dia buat keje. Bukak cushion cover, angkut sofa ke luar, jemur segala kusyen yang ada. Bilik stor bawah tangga yang jadi tempat Cik Ti berkampung habis diredahnya.


Barang-barang kedai lama En Abah, even hadiah kahwin *mati la hadiah kahwin pun still dalam kotak* pun dia keluarkan semua dari bilik stor tuh.


Hasilnya, seekor anak Cik Ti mencicit-cicit lari. Dan berlonggok ta.ik diorang satu kampeni kat dalam bilik stor tu. *Eww*


Saya minta tolong Kak Sara ni sebab saya geli dengan Cik Ti dan 'tinggalannya'. En Abah? Err... no komen. Hahaha.


Lepas habis dikemas bilik stor, di sapu, mop, susun balik barang kat dalam stor, dia beralih kemas ruang tamu lak. Saya nak tolong sekali tapi dia tak bagi. Maybe dia selesa buat kerja sorang-sorang kot. Yelah, mana sama pace saya dengan dia. Dia buat kerja laju gila. Saya lak terhegeh-hegeh. Ngehngehngeh.


Lepas ruang tamu saya licin berkilat berseri-seri lagi wangi, dia beralih ke bilik belakang pulak. Ye... kat situ pun ada baaanyak 'kesan peninggalan' Cik Ti itu. *Geram*


Oleh kerana takmo termangu-mangu tercongok sahaja maka saya beralih ke tingkat atas. Vakum dan kemas bilik-bilik. En Abah pulak basuh bilik air.


Lepas saya dan En Abah selesai, kami turun bawah... *tinggg*... dapurku sudah bersih uols! Almari dapur gas tu habis Kak Sara sental. Banyak betul ta.ik Cik Ti dalam tu! Plus, lagi seekor berjaya dihalau.


Saya ingat nak basuh segala cushion cover dan baju-baju yang saya tinggalkan selama ni, sebab risaulah Cik Ti ada kencing ke hape ke. Sekali, washing machine rosak daaa... Saya saspek sensor dia (or something) rosak. Mungkin jugak ada wire ke hape ke yang kena geget dengan Cik Ti ni. Hish.


Ke dobi lah kekdahnya. *Habis RM*


Dalam pukul 4 petang tu, tingkat bawah berjaya dibersihkan oleh saya Kak Sara. 7 jam! 7 jam operasi Ops Nyah Cik Ti I dijalankan. Mungkin Ops Nyah Cik Ti II akan dimulakan minggu depan, Insyaallah.


Di sini saya ingin megambil kesempatan untuk meninggalkan pesan kepada Cik Ti,


"TOLONGLAH KELUAR DARI RUMAH HAKU!"


Sekian terima kasih.


2 comments:

FAM said...

ohh mmg hangin kalu ada cik ti nih. dh le geli..bahaya pulak tuh!

Diana Sulaiman said...

ishh geli kan?
mane nak carik ubat yang leh halau dia ek?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Many Thanks!