Wednesday, November 25

Potong!

Rambut saya sudah panjang. Kalau cantik tak apalah jugak. Ni asyik gugur je macam masa lepas bersalin dulu.


Dah lama plan nak potong tapi entah kenapa asyik tertangguh-tangguh.


Sudah hampir 10 tahun saya stick pada potongan rambut yang sama. Apa orang panggil... layer ek? Dan saya dah boring dengan potongan tu. *10 tahun beb. Mana la tak boring*




Lebih kurang gini le rambut tu (rambut je ye. bukan muka :P)
Pic googled.


Tapi masalahnya sekarang, saya tak tahu potongan rambut yang macamana sesuai untuk saya. Maklumlah dengan pipi yang semakin membulat dan badan yang makin dipam-pam ni, bukan semua stail sesuai kan?


Kawan-kawan ada cadangan stail apa yang sesuai untuk mak budak yang gemoks saya ni?


Oh ye. Lagi satu. Saya agak kompius. Kaler rambut (selain inai) dibolehkan dalam Islam ke tak sebenarnya? Macamana kita nak tau produk mana yang boleh, produk mana yang tidak? Maksud saya, produk yang membolehkan laluan air ke rambut etc.


Kalau bleach rambut boleh dak? Ke, takleh jugak ye? Oh banyaknya soalan saya.





3 comments:

Ms Lola said...

to me senang je. kalau laki kita nak kita kaler rambut sbb dia rasa lebih tergoda gitu, buat lah. selagi perkara yg diminta suami itu tidak melanggar syariah.

pasal produk, dulu saya pakai je produk halal. ntah masuk air, tah tidak. *Istighfar...*

Unknown said...

ML,
Setuju2. Dengar2 produk Shurah boleh pakai. Entah betul ke dak tidaklah dapat dipastikan.

wuzz_in said...

Setau sy lah, ustaz2 penah ckp lah kan, bahan yg adadlm peng'kaler' rambut itu memanglah halal. Tapi selain inai, bahan lain tu sume tak telap air.So mandi wajib memang sah tak sah punya lah kan..so, conclusion nya,memang tak leh a kaler rambut.Kalau bleach plak, ku rasa kalu utk suami je boleh..sebab dia cuma kikis warna rambut tu, tapi takleh tunjuk kat org lain..dosa..tapi mampukah kite memerangkapkan rambut didalam tudung sepamjang hari?hehe

Tu yg sy tau lah ..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Many Thanks!