Wednesday, January 13

Ada Dua Benda

yang sedang mengganggu fikiran saya.


First, ini:-


 'aku ent*t mama aku dari belakang'


Siapa pulak yang mencari benda bukan-bukan dari blog yang tak seberapa ni weh??? Dengan mak sendiri??? Gilos.


Keduanya, ini:-




'Vakum punca anak pelat'. Betul ke??


Hm... kebetulan, memang saya kena vakum masa lahirkan Imran. kebetulan juga, Imran still pelat sikit-sikit. Tapi dia dah boleh buat ayat dengan baik (abaikan tatabahasa la ye).


Dan kebetulan ada juga anak rakan-rakan saya yang masih pelat, walaupun bersalin normal ke, c-sect ke etc.


Dan anak sepupu saya bercakap dengan jelas dan lancar masa umur dia (berapa tah tak ingat) kecik lagi.


Dan, SEMUA kanak-kanak dah pasti akan melalui fasa PELAT. Ada ke budak (yang normal la. yang genius ke, lain dari yang lain ke, tu cerita lain ye) yang terus lancar cakapnya?


Tapi, saya tak tau la kot vakum memang akan beri kesan terhadap perkembangan kanak-kanak. Apa yang saya tahu, masa tu heartbeat Imran dah lemah, dan doktor dah lakukan yang terbaik untuk selamatkan anak saya. Dan anak saya, Alhamdulillah selamat dilahirkan.


Sila rujuk doktor untuk dapatkan penjelasan lanjut berkenaan kesan vakum ke atas perkembangan anak-anak. Sekian terima kasih :)



6 comments:

m-i-o said...

dang! dang! dang! sy bangkang! :P

sy dulu pun hasil pemvakuman juga. ada sesiapa berani label sy pelat?

ini bekas penebat eh, pendebat ni - sapa berani sangkal meh sy kasik flying kick :P

Unknown said...

hah kan dah ada sorang yang bangkang. ayok tak tau :P

Fid said...

i dont think so
pelat tu salah satu stage kehidupan kalau terus2 bleh bercakap kangg kangggg ada yg pengsan....pelat itu pasti kahkahkah\

tp kalau teruk sgt jumpa pakar laaaa

IntanSham said...

xde lahhh... aina dulu x vacuum pun pelat jugak. kanak2 mmg melalui fasa pelat lah.. bukan pasal vacuum

NM said...

kalau tanak anak ckp pelat, we should talk to our kids using correct language..jgn guna short2 form ala2 manja gitu..example..'nak ucu?(read-nak susu?)..kalau kita bercakap menggunakan perkataan dan bunyi yg betul,insyaallah anak kita takkan jadik pelat..ini fakta yg sya pernah baca dalam majalah. :)

salzahari said...

ye saya setuju dgn lin muhamad..kdg2 org tua suka ajuk shortform2 yg ala2 cute mcm "yak" (berak), "ucu/ sushhu (susu).

tp vakum ke sapu ke..sikit sbyk budak akan melalui tempoh pelat sblum dia leh cakap lancar beberapa huruf/ perkataan.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Many Thanks!