Wednesday, September 22

Kisah 28 Ramadhan 1431H

Kisah dua minggu lepas tapi mak tetap nak cerita jugak.


Kisahnya, hari-hari terakhir puasa staf En Abah dah pun ambil cuti balik ke kampung masing-masing. Kerana ingin menjadi isteri mee-tali mithali saya pun tolonglah En Abah menjual air di param. Kekok ok! Nak ikat plastik air bagi nampak gelembung-cantik-macam-belon-lagi-menaikkan-nafsu-akibat-dahaga pun terkial-kial. Hoho.


Tapi kisah kegagalan mengikat plastik air bukanlah kisah utamanya.


Teruskan membaca :P


Lepas tutup gerai maka dengan langkah lemah gemalai persis ratu cantik kepenatan saya pun pergi lah ke kereta warna hijau saya tu. Buka pintu, masuk, tutup pintu, start enjin. Eh, tak boleh. Try lagi. Tak start jugak. Ah sudah.


Minta tolong En Abah tengok. Rupa-rupanya bateri kereta dah kong! Aiyakk! Macam mana ni? Jump start lah, apa lagi. 


Lepas beberapa kali cubaan untuk jump start kereta, maka kereta hijau saya tu pun mengaum lah. Dek kerana saya ni penakut lagi tidak berani, saya tukar kereta dengan En Abah. Pape hal jadi kang tak pasal-pasal haku panik tak ke naya.


Lepas tol RM1.10 dekat Subang tu, En Abah bagi signal kat saya suruh berhenti. Rupa-rupanya enjin kereta mati sendiri. Sah! Bateri kereta memang dah weng habis. Jump start lagik. 


Lepas tu kat tol Batu 9, lagi sekali enjin mati. Ehh... pandai pulak kereta ni pilih lokasi ye. Semuanya lepas tol. So, jump start lah lagi. 


Dekat traffic light simpang nak masuk ke rumah saya, mati lagi. Adeh. Kali ni lokasi sungguh tak strategik. Betul-betul berhenti kat simpang antara traffic light dengan simpang ke kiri yang gila banyak kereta lalu. Ah sudah. Camno pulak nak bagi kereta saya dan kereta En Abah ni mengadap? Yelah, nak jump start kena la dua2 kereta tu dok dekat2 kan.


Nasib baik la laki mak ada. Kalu dak, sumpah mak call je adik mak soh jemput. Tinggal jek kereta tu tetengah jalan. Huahuahua. Lepas jump start, siap baca-baca, hembus-hembus sikit kat kereta tu. Oh kereta tolonglah jangan mati enjin lagik selagi tak sampai depan rumah. Tup-tup, betul-betul depan rumah enjin mati untuk kesekian kalinya. Haha.


Oh nampak macam sekejap je nak jump start kereta tu kan. Tapi tidak ye puan-puan. Perjalanan yang biasanya 30-45 minit jadi 2 jam lebih okeh. Gila penat! Pukul 11 lebih baru le sampai rumah!


Lepas tu, atas permintaan En Abah, saya masakkan pulak rendang untuk jualan di param keesokan harinya. Hah. Dengan bahan-bahannya takde. Nasib la ada kedai runcit 24 jam kat area rumah tu. Pukul 2 pagi baru mak start memasak okeh. Sampai tertidur-tidur. 


Sudahnya, mak cuti emergency lah esoknya. Udah le kereta rosak. Kalau dak, boleh je nak menggagahkan diri ke ofis. Huhu. Seminggu lepas raya baru le ada chance nak tukar bateri. Memang kong habis la bateri tu rupanya. 


Tapi, Alhamdulillah, rendang air tangan saya laku habis kat param tu! Whoa. Dah la first time masak rendang nih. Serius! Ye lah, siapa boleh resist bau rendang yang sungguh marveles kan. Eh tapi rendang ai memang sedap okeh. Bukan saya yang kata, En Abah yang kata. Hihi.

Ramadhan kali ni memang bagi 1001 macam pengalaman baru kat saya. Lain dari tahun-tahun lepas. Bila ingat-ingat balik, kelakar pun ada.


Nota ZZ: Baki cutiku tinggal seciputtt...


4 comments:

KV said...

adeii...mmg stres betul bila kete mati2 enjin camtu. Huhu

Unknown said...

betul2. penat bukannya penat apa. penat sebab emo tiap kali enjin mati. hehe.

Fid said...

seriau aku baca
Alhamdulillah smeua dah OK

Unknown said...

masa kereta dok asyik stop tu, takde la seriau. emo plus bengang dengan kereta tu adalah. siap kena sepak pulak kereta tu. hahaha. tapi bukan aku yang sepak la. :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Many Thanks!