Monday, April 27

Tuala & Doraemon: Hingga Bila?

Anak dara saya seorang yang terlalu attached pada tuala. Tak kisah la handkerchief ke, hand towel ke, face towel ke, mahupun tuala mandi. Oh kain lampin yang saya guna masa bedungkan dia dulu pun boleh jugak bagi dia.


Kalau dia menangis merengek meragam, selain daripada susu ibunya, mahupun bau ibunya, tuala lah penenang hatinya. Hihi. Bila dia dah dapat tuala kesayangan hamba dia tu, cepat-cepat dia masukkan dua jari (jari telunjuk & jari tengah) tangan kanannya dan gentel tuala menggunakan tangan kirinya. Sungguh comel!


Tetapi, ada jugak suara-suara asing yang bising-bising bila melihatkan anak saya menghisap jari sambil menggentel tuala. Bad habit, kata suara-suara itu. Nanti habit sampai ke besar, kata suara lain pula.


Sakit telinga? Memang. Tapi saya cuba sedaya upaya pekakkan aje.


Anak teruna saya, pengguna paci sejati suatu ketika dulu. Tetapi, Alhamdulillah dengan mudahnya saya berjaya berhentikan tabiatnya. Dia juga seorang yang susah nak tidur kalau tak naik buai. Dulu. Kemudian, setelah dilatih untuk tidur sendiri tanpa buaian, maka berjaya sudah. Sekarang buaian hanya menjadi perhiasan di rumah saya, rumah mak saya dan rumah MIL saya. *Tepuk tangan untuk diri sendiri*


Satu je yang masih lagi berdampingan dengan anak teruna saya...


































































Imran suatu ketika dulu. Kini - minus the puting and the buaian. Tinggallah Doraemon itu bersama-samanya. Hehe.

Doraemon kesayangannya itulah!


Yang ini memang agak susah sikit nak pisahkan dari dia. But then, siapalah yang takde bantal bucuk kan? Hampir semua orang rasanya. Termasuklah mama dan abah kepada anak teruna saya ini. Dululah. Sekarang takde lah sebab dah ada 'objek bucuk' yang boleh dipeluk sesama sendiri. Hahaha. Abaikan jika tak paham.


Saya yakin anak saya takkan terus berdampingan dengan Doraemon mahupun tuala hingga dewasa.


Anda pula bagaimana?




11 comments:

Crazee Choc's said...

Anak saya yg no. 2 mmg kena sentiasa ada selimut.... Macam penenang dia la. saya perasan masa dia umur dia 2 bulan.... bila nangis je pas tu kalau dapat selimut mesti dia senyap. Sambil pegang selimut sambil isap jari. Bila saya perasan je.. saya akan tukar2 selimut. Dia ada 5 selimut. (2 dapat hadiah.. lagi 3 abang dia punya yang langsung tak pernah guna sebab dia rimas akan selimut).
Saya sengaja tukar2... kang senang nak cuci. Tapi semalam baru saya perasan yang dia nak guna 3 selimut je. sebab nya yang lagi 2 lately saya jarang bagi. Bila bagi semalam dia tak nak.... dia ajak saya turun bawah semata2 nak ambik selimut feveret dia....

cysev3n said...

Amir Husaini ada bantal busuk.. ditatang, diangkut walau ke mana saja.. TAPI, tak ingat sejak bila, dia berhenti bawak bantal peluk busuk tu.. Arif takde habit.. Azri? dia macam ada sket2 la cenderung nak ada bantal busuk.. cuma kejap jadik, kejap tak jadik..


psst, thanks for the email :)

Nieza Ishak said...

Bagi nieza bagus derang ada fav item macam bantal busuk, selimut busuk ..

cute apa kalo nengok derang gentel2 bucu bantal.

Suffiya ada bantal peluk bucuk yang uwan perak dia kasi tp dia tak addict sgt, kalo is nampak bantal tue dia nak la, kalo tak nampak dia tak kisah takde.

Zulaikha pulak nieza tengah ajar biar ada bantal busuk fav cam kakak dia .. heheheh

Opie said...

alaa..biasek la tuh zety...budak2...takkan sampai besar cam tuh jugak kan...cam kite jugak mase kecik2...cube tanye mak kite abe habit kite masa kecik..hehehe

MS said...

my adib takde. mama adib pun takde bantal peluk speacial.

my adib cuma wajib dua bantal, satu bantal tidur, satu dia buat peluk, tapi bukannya wajib bantal yang sama.
jadinya mak nak kemana2 tak perlu bawak bantal peluk sebegini

tapinya hu hu minyak mestika (panas) lak wajib.
bila ntah dia leh stop dari tak perlu sapu minyak kat perut dan blakang dia

Unknown said...

Marisa: Lebih kurang macam Irma la ni. Cuma Irma suka towel. Kadang2 saya guna je towel mandi tu (yg bersih) as blanket. Hihi.

CY: Nape pulak kejap jadik kejap tak jadik? Dia belum buat decision ye? :)

Nieza: Memang cute pun. Cuma kena 'tebalkan' cuping telinga mendengar suara-suara asing aje la. Eheh.

Unknown said...

Opie: Takyah tanya mak aku. Gambar aku dgn bantal busuk aku itu sangat lah banyak masa aku kecik dulu. Haha.

Mama Adib: Senang lah kalau takde barang kesayangan spesifik. Tak yah bawak ke hulur ke hilir :)

me_czar said...

Gosh.. sama ngan anak saya Muqry. Dia dan sapu tangannya memang tak boleh dipisahkan.
Bila nk tidur, dia akan gentel sapu tangan tu.
Kadang-kadang nak gentel 2, 3 helai saputangan satu masa.
Nasib baik tak kisah sapu tangan apa pun tapi mesti yang tekstur macam tuala. Saya pernah bagi flannel, rejected. Tapi kalau terdesak, kain lampin boleh pulak.

Unknown said...

me_czar: ahahaha sama laa dengan irma. cuma kain jenis tuala atau lampin aje boleh. kalau bagi hanky biasa mesti kena reject punya.

Unknown said...

salam zety,
fikri 3 years, dgn bantal busuk nyer.. kalo nak main, nak baring2, tgk tv..mesti usung bantal busuk.. bukan bantal kecik, tp bantal besor yg dah lembik.. tak bagi boh sarung plak tuh... yg 2 adik nyer belum nmpk talent lagi.. hihihh

lia said...

zety, tips plz cmner ko ajar imran tido xberbuai? kalau umh BS dia tido buai tp aku nk dia tido atas tilam jer sbb nnt nk kena hntr nursery payah lak... kot nk email, marlia171@gmail.com

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Many Thanks!