Monday, October 11

Tensi

Kalau dah ambik nombor tu, boleh tak tunggu je giliran korang? Kenapa kena potong line orang lain ek? Ingat korang je yang penat menunggu, orang lain tak penat ke? Cramp vontot makcik tau dak.


Hish.


Geram betul dengan kerenah sesetengah orang kat bank ni. Masa lunch hour tadi berlari le kejap kat institusi kewangan tempat orang menyimpan duit nak gi haji tu. Masa saya masuk, nombor dalam 190++. Nombor saya 268. Melihatkan pada tahap efficiency 3 kaunter masa tu, nampak macam ok. Sempatlah selesaikan urusan sebelum habis lunch hour.


Saya assume ramai gila orang kat situ mungkin kerana musim haji dah tiba. Ramai orang nak masuk dan keluarkan duit. Agaknyalah. 


Masa duduk menunggu giliran, macam-macam pe'el yang saya nampak. Kebanyakan orang bila tengok giliran dia macam lambat je lagi, diorang ni keluar le kejap pi makan ke, shopping ke. Tak kisahlah tu urusan masing-masing. Tapi pepandai le bajet masa. Kalau rasa macam dah terlajak leka bershopping kat Kompleks PKNS tu, nombor giliran dah jauhhhh terlepas, ambiklah nombor baru. Kalau takat terlepas 2-3 nombor, masih boleh dimaafkan lagik. Ini time tu dah nombor 240++, nombor awak 200++, habih camno?


Pegawai kat situ memang baik hati. Dia bagi je orang yang terlepas nombor ni teruskan urusan diorang. Orang yang kurang sabar macam saya ni la yang gerammm je nengokkan diorang.


Lagi satu, yang nak update buku ni. Memanglah boleh je nak terus pi kat kaunter mintak pegawai tu update kan buku. Bukannya lama pun. Tapi, bila dah sampai berpuluh orang buat macam tu, jadi agak terganggu jugak lah perjalanan urusan orang lain. Yelah, awak tak beratur, awak mencelah masa orang lain punya giliran. Kalau tak lama pun, tetap jugak tergendala kejap urusan orang tu walaupun makan masa cuma 2-3 minit kan.


Kalau tengok macam ramai je orang yang tengah tunggu giliran, tunggu le nanti-nanti baru update buku. Aci tak gitu? Tak pun, saya suggest kan supaya institusi kewangan tu sediakan satu kaunter yang khas untuk update buku ni. Kaunter lain bolayan. Takpun sediakan mesin untuk update buku tu ha lagi senang. 


Oh ye. Lagi satu pleaselah sediakan kaunter khidmat pelanggan. Ye lah, ramai pelanggan diorang ni kebanyakannya dah berumur. Warga emas pun ramai. Ramai yang tak berapa tahu nak isi borang. Atau mungkin jugak tak berapa nampak tulisan kat borang tu. Nak menulis pun ambil masa. Menggigil-gigil tangan saya tengok. Kesian kat diorang. Sudahnya diorang mintak tolong pegawai kat kaunter yang isikan borang. Ambik masa lagi. Kan ke melambatkan proses urusan diorang dan orang lain.


Kalau ada kaunter khidmat pelanggan tu, kaunter yang khas untuk warga emas yang memerlukan pertolongan untuk isi borang ke apa ke, cepatle sikit urusan kat kaunter lain kan. Ha takpun sediakan kaunter ekspres untuk warga emas lagi bagus. 


Oh cakap pasal warga emas ni. Tadi ada la sorang pakcik tu, buku bank dia dah hilang. Lepas tu dia nak keluarkan duit. Bla bla bla urusan dia pun selesai. Oh dia potong q ye. Masa dia nak keluar tu dah pukul 2 petang. Dia pun cakap kat semua orang yang ada dalam tu, "Sembahyang Zohor dulu. Zohor jangan dibelakangkan. Lepas tu zikir." Hok aloh. Nak je kata, sebab pakcik le saya lambat nak Zohor ni. Kehkehkeh. Kejam tak?


Lepas dia dah bebel bebel tu, dia kata lagi, "Aku ni cakap je orang. Aku pun tak sembahyang.  Buat apa sembahyang? Bla bla bla...." Hoh??? Saya saspek pakcik tu ada 'masalah dalaman' sikit kot.


Hah lagi satu pasal menyalahguna kuasa. Ohh mentang-mentang le ko kenal pakgad kat situ, ko takyah amik nombor ye. Ko terus je mintak tolong pakgad suruh bagi borang dangan buku ko kat kaunter ye. Hampes le ko nih. Ko dah la muda lagi. Nak tunggu giliran pun payah ke??? Hinsh hinsh hinsh. Geram mak okeh.


Dua jam kat sana, macam macam hal yang jadi depan mata. Fuh. Kalaulah saya kerja sebagai orang yang kat kaunter tu, harus mereng otak saya nak melayan 1001 kerenah orang. Tabik betul lah kat diorang.


Heh banyak pulak bebel ZZ ni ye.


Bebelan ni apply kat institusi kewangan yang kat Kompleks PKNS ni je la. Tempat lain saya tak sure ok ke tak ok ke.


Sebenarnya saya tengah stress sebab lama sangat ambik masa kat sana tadi. Maka singgah sebentar di McD untuk membeli Milo McFlurry untuk menyejukkan hati yang panas. Kehkehkeh. Eh tapi tak suka la McFlurry sekarang. Kecik!


1 comment:

Unknown said...

bank mana tu yg takde kaunter servis pelanggan...

tp kdg2 kalo branch kecik memang xde kot.. cth RHB bank.. ade byk branch di Ipoh, ade yg xde kaunter servis pelanggan, mana yg ade, senang jer koje.. depa siap isikan.. x kiralah kita ni warga emas @ tidak...

mcm tu jugak maybank...

btw, still kena tgk branch jugak...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Many Thanks!