Friday, September 9

Punca Gatal

Ok now dah tau apa kena dengan Imran. Dia kena scabies atau bahasa melayunya kudis buta. Bila aku search kat Internet ni kudia buta biasanya berjangkit bila ada direct contact dengan orang yang ada kudis buta. Kebarangkalian jangkitan sangat tinggi kat tempat-tempat macam hostel atau nursery. Boleh jugak berjangkit bila guna tuala orang yang ada kudis buta tu.


Cara nak mencegah kudis buta ni ialah dengan mengelak dari bersentuh dengan orang yang bawak kegatalan tu. Adoyai. Imran dapat kudis buta ni dari taska dia ke? So sekarang ni Imran takleh gi taska la kot? Kang berjangkit pulak kat budak lain.


Doktor bagi ubat sapu dengan ubat minum bagi dia tahan gatal. Bila aku google lagi, katanya cream ni one-time punya treatment tapi rasa gatal tu might lasts for about two weeks. That's why doktor bagi ubat minum tu. Pastu segala cadar, baju kena basuh guna air panas. Merebus baju la gamaknya aku nanti. Ni untuk elakkan daripada orang lain berjangkit terkena kutu kudis buta tu. 


Kudis buta ni selalu terkena kat celah-celah jari tangan, tapak tangan dengan kaki, kat kemaluan, punggung, ketiak. Uhhh malam tadi teruk ok si Imran menggaru-garu sampai takleh tidur. Kudis buta ni memang sangat le gatal especially waktu malam. Patut la siang dia ok. Malam je hamik ko berperang masa tidur. Kesian sungguh.


Hmm tapi doktor kata kat jari tu memang la kudis buta, tapi kat area badan ni macam tanda allergy la pulak. Aduih. Dua punca kegatalan dalam satu masa. Imagine that. Sah gatal tak hengat lah tu.


Scabies ni bukanlah berpunca dari sikap tak jaga kebersihan. It's simply because of the mites yang suka suki datang singgah kat kulit. Kalau aku nak kata taska tu kotor macam tak adil lah pulak sebab aku nengok bersih je. Mungkin berjangkit dari budak-budak lain kot. Tapi bila aku tanya kat cikgu dia, cikgu dia kata takde pulak yang kena scabies ni. Tah la ek. Aku pun dok buntu la pikir dari mana punca kutu kudis buta nih.


Imran, cepatlah sembuh nak. Boleh lah kita tidur lena di waktu malam :P.


2 comments:

Unknown said...

kesiannya imran..

moga cepat baik.. pedih oo gatai.. kalau dia gatai sangat pakai towel gosok..

Nieza Ishak said...

kesian,

payah gak nak monitor ni zety sbb dok nursery.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Many Thanks!