Thursday, September 19

Mengapa Wanita Tidak Subur?

Antara perkara yang menakutkan wanita ialah apabila dikaitkan dengan ketidaksuburan, yang juga sering dikaitkan dengan tidak upaya mendapat zuriat.

Tapi, apa punca yang menyebabkan ketidaksuburan?

Ketidaksuburan boleh disebabkan oleh banyak perkara yang berbeza. Dalam 25-30% kes, puncanya tidak dapat dikenal pasti.



Ketidaksuburan di kalangan wanita 

Gangguan ovulasi 

Ketidaksuburan biasanya disebabkan oleh masalah dengan ovulasi (pengeluaran bulanan telur). Sesetengah masalah menghentikan wanita daripada terus menghasilkan telur, dan sesetengahnya lagi menyebabkan telur akan dikeluarkan pada beberapa kitaran sahaja.

Masalah ovulasi boleh berlaku akibat beberapa sebab yang disenaraikan di bawah.
    http://body.builder.hu/images/bbcomment/PCOS2.jpg
    • Sindrom ovari polisistik (PCOS), satu keadaan yang menjadikannya lebih sukar untuk ovari menghasilkan telur. Ia merupakan gangguan hormon, satu keadaan yang mungkin berkaitan dengan ovari menghasilkan terlalu banyak hormon lelaki testosteron, dan hyperprolactinemia, apabila anda mempunyai terlalu banyak prolaktin yang merangsang pengeluaran susu ibu. Lain-lain punca mungkin termasuk senaman yang berlebihan, gangguan makan, kecederaan atau tumor.
       
    • Masalah tiroid, kedua-dua kelenjar tiroid yang terlalu aktif (hipertiroidisme) dan kelenjar tiroid tidak begitu aktif (hipotiroidisme) boleh mengganggu kitaran haid atau menghalang ovulasi. 
    • Kegagalan ovari pramatang, juga dikenali sebagai 'early menopause' di mana ovari wanita berhenti bekerja sebelum wanita tersebut berusia 40. Walaupun punca sering tidak diketahui, antara penyebab yang dikaitkan dengan early menopaus termasuklah penyakit sistem imun, radiasi atau kemoterapi rawatan, dan merokok.

    Tiub fallopio dan rahim


    http://www.stanford.edu/class/siw198q/websites/reprotech/New%20Ways%20of%20Making%20Babies/femalerepro.gif

    Tiub fallopio adalah tiub di mana telur bergerak dari ovari ke rahim. Telur disenyawakan semasa ia bergerak ke tiub fallopio. Apabila ia sampai ke rahim, ia akan diimplan ke dalam lapisan rahim di mana ia akan terus berkembang.

    Jika rahim atau tiub fallopio rosak, atau berhenti bekerja, ia mungkin sukar untuk hamil secara semula jadi. Ini boleh berlaku berikutan beberapa faktor, seperti di bawah. 


    Parut dari pembedahan
    http://obgyn.ucla.edu/images/Infertility/Infertility_Causes.jpg
    Pembedahan pelvik kadang-kadang boleh menyebabkan kerosakan dan parut ke tiub fallopio.

    Pembedahan pangkal rahim boleh juga kadang-kadang menyebabkan parut, atau memendekkan serviks (leher rahim).


    Kecacatan mukus serviks

      Apabila anda berovulasi, mukus di dalam serviks anda menjadi nipis supaya sperma yang boleh berenang melaluinya dengan lebih mudah. Jika ada masalah dengan mukus anda, ia boleh membuat ia lebih sukar untuk hamil.


    Submucosal fibroid

    http://www.sirweb.org/images/patients/fibroid_types.jpg

    Fibroid adalah benigna (bukan kanser) ketumbuhan yang membesar dalam, atau sekitar, rahim. Fibroid submucosal membesar di dalam otot di bawah lapisan dalam dinding rahim dan berkembang ke tengah-tengah rahim.

    Fibroid submucosal boleh mengurangkan kesuburan, walau bagaimanapun puncanya masih belum diketahui. Ada kemungkinan bahawa fibroid boleh menghalang embrio dari 'melekat' ke dalam rahim.







    Endometriosis


    http://www.whathealth.com/awareness/images/endometriosis.jpg
    Endometriosis adalah keadaan di mana cebisan lapisan rahim, yang dikenali sebagai endometrium, mula berkembang di tempat-tempat lain, seperti ovari.

    Ini boleh menyebabkan kemandulan kerana ketumbuhan tersebut membentuk adhesion (kawasan melekit tisu) atau cyst (kantung berisi cecair) yang boleh menghalang atau mengganggu pelvis. Ini menjadikan sukar untuk telur dikeluarkan dan 
    ditanam ke dalam rahim.

    Endometriosis boleh menyebabkan kemandulan kerana ia boleh mengganggu cara yang folikel (ruang berisi cecair di mana telur membangun) matang dan mengeluarkan telur.
     


    Penyakit keradangan pelvis
    Penyakit keradangan pelvis (PID) adalah jangkitan bahagian atas saluran kemaluan wanita, termasuk rahim, tiub fallopio dan ovari. Ia sering terjadi hasil daripada jangkitan kelamin (STI). PID boleh merosakkan dan melukakan tiub fallopio, menjadikannya hampir mustahil untuk telur pergi ke dalam rahim. 


    Pemandulan
    Sesetengah wanita memilih untuk disterilkan jika mereka tidak mahu mempunyai anak lagi.
    Pemandulan melibatkan menyekat tiub fallopio yang menjadikan mustahil bagi telur untuk pergi ke rahim. Proses ini jarang dapat diterbalikkan semula ( rarely reversible), dan jika ia dapat diterbalikkan semula sekalipun, tidak semestinya anda akan subur semula.


    Ubat-ubatan
    Kesan-kesan sampingan beberapa jenis ubat-ubatan boleh menjejaskan kesuburan anda. Ubat-ubatan ini adalah seperti berikut.
     

    • Ubat anti-radang bukan steroid (NSAID). Penggunaan jangka panjang, atau dos yang tinggi, NSAID seperti ibuprofen atau aspirin, boleh membuat ia lebih sukar bagi anda untuk hamil. 
    • Kemoterapi - Ubat yang digunakan untuk kemoterapi (rawatan untuk kanser) kadang-kadang boleh menyebabkan kegagalan ovari, yang bermakna ovari tidak lagi akan dapat berfungsi dengan betul. Kegagalan ovari boleh kekal. Kesan radiasi juga boleh menyebabkan kemandulan.
    • Ubat-ubatan neuroleptic adalah ubat-ubatan antipsychotic sering digunakan untuk merawat psikosis. Mereka kadang-kadang boleh menyebabkan tempoh terlepas atau kemandulan.

    Dadah haram seperti ganja dan kokain serius juga boleh menjejaskan kesuburan, membuat ovulasi (kitaran bulanan di mana telur dikeluarkan dari ovari) lebih sukar.



    Umur
    Kemandulan di kalangan wanita juga dikaitkan dengan usia. Penurunan terbesar dalam kesuburan bermula pada pertengahan tiga puluhan . Di kalangan wanita yang berusia 35 tahun, 95% akan hamil selepas tiga tahun melakukan hubungan seks tanpa perlindungan biasa. Bagi wanita yang berusia 38, hanya 75% akan hamil selepas tiga tahun melakukan hubungan seks tanpa perlindungan biasa.

     

    Sumber dari Mayo Clinic dan NHS Choices

     

    No comments:

    LinkWithin

    Related Posts with Thumbnails

    Many Thanks!