Thursday, March 26

Legaaaaa

Berikutan daripada kepanikan saya berkenaan hal ini, maka saya YM dengan Puan Kamariah, LC di Susuibu.com

Hasil luahan perasaan saya pada beliau amatlah positif.

Untuk memendekkan cerita, kata beliau, secara puratanya bayi memerlukan 8-12 kali waktu susuan untuk mendapat cukup susu.

5 -6 kali (waktu penyusuan Irma di rumah) boleh dianggap bayi mendapat lebih kurang 3/5 dari keperluan kalori sepanjang hari. Oleh itu, baki kalori yang diperlukan adalah lebih kurang 2/3 sahaja sewaktu zety keluar bekerja.

Kesimpulannya, saya tidak perlu merasa risau dengan keadaan Irma yang tak cukup bekalan susu itu.

Kata Puan Kamariah lagi, seringkali berlaku salah tanggap terhadap keperluan bayi. Disebabkan kebanyakan bayi di bawah umur 2 tahun (yg kebanyakannya minum susu formula) hanya bergantung kepada susu sahaja – kurang makan, maka penjaga berpendapat bayi tidak boleh survive jika tidak minum susu.

Sedangkan bayi yg minum susu ibu sudah bersedia untuk memulakan pemakanan biasa sejak umur 6 bulan. Oleh kerana keperluan kalorinya boleh dipenuhi dengan makanan selain dari susu – berbeza dari bayi hanya minum susu formula (memang tak minat dengan makanan – less taste bud)

Ahhh... lega hati saya.

Balik ni saya akan minta balik susu formula yang saya bagi tadi.

Terima kasih Puan Kamariah atas nasihatmu. Menceriakan saya hari ini!

Yay!

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Google+ Followers

Many Thanks!