Monday, July 6

Tetegur?

Biasa dengar perkataan 'tetegur/tertegur'? Atau korang ada vocab lain? Sila kongsi.


Saya ada kisah yang saya rasa, kena tetegur la kot. Tak berapa pasti, tapi naluri keibuan saya berkata begitu.


Jumaat, selepas Maghrib, kami bertolak ke Seremban. Saya rasa tak sedap hati. Macam ada yang tak kena.


Suku perjalanan, tiba-tiba badan Irma sangat panas. Tapi dia aktif macam biasa. Saya dah rasa something pelik.


Malam tu, Irma menangis meronta-ronta. Tak pernah sepanjang umur hidupnya menangis macam tu. Mata tertutup, air mata setitik pun tak keluar. Tapi melalak-lalak macam apa. Selepas bacakan ayat Kursi beberapa kali, barulah Irma lena.


Pic taken from here


Sabtu. Irma masih demam. Poo nya pun cair aje. Panas sangat agaknya. Tapi dia asyik menggigil. Asyik nak saya peluk dia. Mungkin dia rasa seram-sejuk.


En Abah risaukan H1N1. Saya risaukan dia kena tetegur or something like that. Saya pun pelik. Irma ni, entah kenapa senang sangat 'benda-benda' begitu tersangkut kat dia. Lemah semangat ke anak dara saya ni?


Kami bawa Irma ke klinik. Masa tu suhu badan dia dah kurang sikit. Bila doktor check, dalam 38 darjah. Agaknya malam sebelum tu entah berapa la suhunya. Doktor kata, simptom H1N1 tu tak de. Demam biasa aje. Tapi kalau after 4 days still demam, kena amik darah. Alhamdulillah.


Sepanjang Sabtu Irma ok macam biasa. Lepas makan ubat, suhu badan dia dah kembali normal. Malamnya, tepat pukul 12 malam, selepas habis cerekarama, Irma melalak lagi. Saya offer nenen sebagai ubat pelali penenang, habis di rejectnya. Sedih jugak masa tu. Last-last buatkan susu Pedi.asure, barulah Irma minum sikit. Tapi melalaknya masih tak henti.


Puas saya, En Abah dan MIL pujuk dia. Baca ayat Kursi berpuluh kali, bawa dia tidur di ruang tamu, siap letakkan surah Yasin bawah bantal. Barulah Irma lena.



Pic taken from here


Semasa kami di ruang tamu, Imran yang dah lena kami biarkan di bilik. Elok aje lepas Irma lena semula, Imran pulak yang bangun. Terdetik dalam hati saya, agaknya lepas puas 'diusik'nya Irma, 'benda' tu usik Imran pulak.


Situasinya sama. Imran melalak tak hengat punya. Kejap nak baring, kejap nak dukung, kejap nak susu. Tapi bila dibawa ke tilam kat bilik, dia taknak baring, bila didukung, maknya pulak rasa macam nak patah pinggang. Hehe. Bagi susu, takmo minum pulak.


Akhirnya, masa saya sibuk pujuk Imran sambil dukung dia....


Bluerkk!!!!


Habis Imran muntah. Saya pulak memang tak tahan bau muntah Imran. Susu Iso.mil yang dah diproses dalam perut memang sangat meloyakan. Hish. Saya pun terjeluak sama jadinya.


Saya ajak Imran ke bilik air untuk bersihkan muntah yang penuh kat badan dia. Bila dah sapu muka dia dengan air, barulah Imran 'sedar'. Barulah terbuka mata dia. Saya pujuk-pujuk dia, tukar baju bersih, ajak dia tidur. Tapi...


'Mon' Imran tak ada. Terkena muntah so MIL saya terpaksa 'mandikan' dia. Puas saya pujuk, terangkan kat dia yang dia dah kotorkan Mon, so Mon rasa dia busuk dan terpaksa mandi. Mon bagitau supaya Imran jangan sedih dan tidur tanpa dia. Kehkehkeh. Baekk punya cerita rekaan.


Tapi pujukan saya tak jalan. Sudahnya saya menyanyi pula. Macam-macam lagu saya cuba. Tanya Sama Pokok, Tidurlah Wahai Permaisuri Imran Danish, ABC, The Ants Go Marching, macam-macam lagu lagilah.


Semua lagu kena reject, kecuali lagu tema Ultraman Mebius dan Ultraman Tiga. Hah. Jadi penyanyi Jepun pulak saya. Padahal sepatah haram pun saya tak paham, dan main belasah aje. Yang saya paham cumalah 'Ultraman Mebius' dan 'gonna tiga take me, take me higher'. Kahkahkah. Selepas puas menyanyi sumbang mambang, barulah Imran lena. Itupun asyik terjaga sebab mencari Mon. Huhu.


Ultraman Mebius versi manusia.
Pic taken from here



Sudahnya, pagi Ahad itu, saya, Imran dan Irma sama-sama bangun secara berjemaah pada pukul 10.30 pagi! Sungguh tak senonoh okeh menantu perempuan nan seorang ini bangun begitu lewat! Malu sungguh saya. Syukurlah MIL saya memahami.


Malam tadi, En Abah awal-awal lagi dah bacakan doa pendiding untuk Irma. Baca 2 Qul (al-Falaq dan An-Nas) dan sapu ke seluruh badan Irma sebelum tidur. Selepas Irma tidur hasil penangan nenen En Abah bacakan lagi. Alhamdulillah malam tadi Irma tidur lena, kecuali bangun untuk nenen. Dan saya juga happy sebab Irma dah kembali kepinginkan nenen mamanya ini. Hihi.


Sedih okeh anak takmo nenen tengah-tengah malam. Peliknya, dia reject nenen saya selepas tengah malan aje. Siang-siang masih lagi setia mengempeng macam biasa. Hm, mungkinkah kerana benda 'itu'?




4 comments:

Watie Aziz said...

uiskk...seram gak dgr baca citer hang ni zeti..Q dulu pun kan, masa arwah mama aku ada, dia pun pernah cam tuh tau ...masa tuh arwah mama aku ngah berubat .. so adalah mender2 kot ..so Q asyik duk nangis pelik2 jer ..

aku mintak tolong akak kat umah aku nih wat sumthing, dia tolong wat minyak celak.ada bacaan2 ayat quran lah ..aku sapu kaat semua sendi2 Q. alhamdulillah, ok dah lepas tuh ..dia dah tak nangis ..minyak celak tuh dia macam halang pandangan baby dr nampaak mender pelik2 aku rasa ..ehhe

Queenin Murni said...

uishh..macam minyak dagu pulak bunyinyer.. :P dia buat dari minyak apa watie?

adam dulu pernah nampak la, masa tu kitaorg baru pindah rumah.. baby cot dia tepi sliding door..pastu lampu balkoni luar bukak, so terang kat luar,gelap kat dlm la kan.. pastu dia terjaga tetgh mlm.. asyik melalak dok pandang luar jek...

heheh.. benda tu dok kacau dia kot.. serem!

Unknown said...

watie,
oh memang baby takkan nampak le mende2 tu yer? bagusnya.

queenin,
mmg seram kan. dulu dok umah sewa masa imran kecik2 pun dia asyik pandang kat satu spot kat siling rumah. time maghrib pulak tu. hish. meremang bulu roma.

~ As ~ said...

orang sabah kata keteguran... seram ah

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Many Thanks!