Friday, August 7

Ku Di Dalam Dilema...

♫♪ Wuu woo woo ♪♫ (Sila nyanyi ikut rentak lagu KRU)


Seperti yang semua orang sedang risaukan sekarang, saya juga risau tentang H1N1 yang semakin menular seantero Malaysia ni.


Dan seperti ramai pembaca blog ini (ramaikah?) sedia maklum, saya kini duduk menumpang kasih di rumah mak saya since.. err.... berbulan-bulan.


Mula-mula dulu sebab En Abah sangat sibuk dengan kertas kerjanya dan perlukan 'tempoh bertenang' [read: menghabiskan masa sehari suntuk depan pc dan spend masa yang amat minimum dengan anak-anak, dan saya :( ]. Jadi disebabkan suami saya ini prihatin orangnya (up baekk punya :P) maka beliau mengajak saya tinggal di Cheras buat sementara.


Kemudian, kami sekeluarga menghadapi masalah kegawatan ekonomi rumahtangga yang agak.. er... gawat jugalah. Bila dibuat perbandingan kos, tinggal di Cheras adalah lebih menjimatkan berbanding tinggal di Shah Alam. Maka, sekali lagi, kami terpaksa stay dan panjangkan tempoh penginapan kami di Cheras.


Dan kini setelah kami berkira-kira untuk pulang semula ke Shah Alam, penyakit yang menakutkan ini pula makin tersebar. Setiap hari ada saja berita kematian. Kalau setakat melibatkan kes dewasa sahaja, mungkin kami tak takut sangat. Tapi kini kanak-kanak pun ramai yang jadi mangsa.


Tapi, bila difikirkan balik, ah, orang lain pun duduk di rumah masing-masing. Hantar anak-anak ke taska juga. Tapi tetap teruskan perjuangan bersama suami/isteri dan anak-anak masing-masing. Takde pun asyik dok melepek dengan parents diorang.


En Abah bertanyakan pendapat kepada seorang teman. Kata temannya, "Kitorang ni takde pilihan. Terpaksa juga hantar anak ke nursery. Tawakal ajelah. Ko lainlah. Ko ada pilihan lain." Kesimpulannya, dari apa yang beliau cuba sampaikan ialah, pilihlah mana yang terbaik untuk anak-anak.


Bertambah dilema kami.


Duduk di Cheras, anak-anak InsyaAllah selamat di bawah jagaan adik saya. Makan pakainya cukup. Neneknya pun banyak sponsor so kegawatan ekonomi rumahtangga kami pun berkurangan. Tapi bila duduk di Cheras, Imran adalah terlebih manja dengan atuk dan nenek. Bukanlah saya jeles tapi saya takmo Imran manja sangat. Hampir segala yang diminta dia dapat okeh.


Dan biasalah, duduk sebumbung dengan parents, kadang-kadang timbul juga konflik itu ini. Walaupun tak berat langsung, tapi bila lama-lama rasa macam tak best lah kan. Plus saya takmo la menyusahkan parents saya. Jadi beban pada diorang pulak kami ni. Mungkin pada diorang bukan beban tapi saya sendiri rasa tak best.


Duduk di Shah Alam, kami dapat didik anak-anak ikut acuan kami sendiri (walaupun banyak kekurangannya). Konflik dapat dielakkan. Tapi saya pasti takkan dapat pergi kerja dengan hati yang tenang. Risau aje pasal anak-anak. Yelah. Mungkin staf-staf taska jaga anak kita bagus tapi takut juga kalau-kalau kanak-kanak yang lain demam ke, sakit ke. Imran ni dah lah mudah sangat berjangkit penyakit dari budak-budak lain.


Budak-budak lain yang demam ni kadang-kadang parents nya takde choice. Terpaksa juga hantar ke taska sebab diorang tak boleh dan tak dapat cuti. Lainlah kalau kerja gomen cuti memang banyak. Saya paham tapi yelah kan, keselamatan dan kesihatan anak kita pun, kita kena pikirkan jugak kan.


Lagi satu, ekonomi kami sesungguhnya masih sangat-sangat belum stabil. Diri sendiri pun selalu ikat perut tapi tak kurus-kurus jugak disebabkan kegawatan. Jangan ingat pegawai kerajaan gaji besar boleh hidup senang-lenang ye. Bukan semua ok.


Banyak langkah-langkah penjimatan yang kami kena ambil dan fikirkan. Imran masih minum FM. FM nya mahal pulak tu. Nak bertukar pada FM murah, tak boleh sebab hanya FM yang itu ajelah yang Imran boleh minum. Irma pula dah campur FM dan BM. FM nya juga mahal. tapi tak terasa sangat coz satu tin kecik tu tahan lama. Imran, satu tin besar tahan 3-4 hari saja yo!


Diapers, Imran takleh pakai diapers sebarangan. Nanti habis naik ruam merah, gatal-gatal dan seterusnya luka-luka (akibat garu) bon-bon nya. Nak pakai CD, Imran adalah saiz XXL sekarang. CD saiz ni mahal kan? CD Lunatots tak mampu menampung kelebaran pinggang Imran. Hehe. Mak dah cuba dah. Habis merah garisan pinggang dan peha anak teruna ku itu sebab CD sudah kecik, eh, pinggang sudah besar (CD jugak yang disalahkan. Haih). So pilihan yang ada ialah diapers yang mahal (pada pandangan poket berlubang kami ni).


Kalau Irma, dia okeh aja. Diapers Te.sco ka, apa ka, semua belasah saja. CD pun okeh lagi. So, Alhamdulillah dapat la jimat sikit-sikit di situ.


Hm panjangnya luahan dilema mak nih. Haku pening kepala sebenarnya. En Abah pun selalu mengadu dah kurus sebab takde selera makan. Nak makan masakan lauk saya la tu. Yelah, saya masak kan ikut stail MIL. Ekeke.


Kalaulah anda berada di tempat saya, apa pendapat anda? Duduk di Cheras, atau Shah Alam? Bincangkan. Macam soalan karangan SPM pulok.



2 comments:

babycomel said...

pd pandangan mata saya yg sememangnya tgh kabur nie, better akak sefamily duk kat cheras coz byk penjimatan disitu, tp sejujurnya saya lg suke duduk umah s'diri...

psl H1N1 tu, jgn terlalu difikirkan..tawakal je...

Queenin Murni said...

stuju dgn babycomel...

for the time being, duduk la dulu kat cheras..sampai poket stabil? :P
and yes, kalau the kids duduk kat rumah, kurang la sikit terkena jangkitan.. sekarang ni bukan H1N1 ja, batuk n selsema biasa pon tgh musim..

kalau rindu nak masakan or nak elak konflik, weekends,u oll balik la shah alam for a get away.. :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Many Thanks!