Wednesday, March 16

Hikayat Merong Mahawangsa

Oh macamana boleh lupa pulak pasal ni? Hoho.


Last week saya dan En Abah tengok cerita ini di TGV Jusco Cheras Selatan.


Pic googled


Sebenarnya tak rancang pun nak tengok. Saja pi Jusco sebab nak makan teppanyaki hehe. Tetiba En Abah pulak yang terlebih semangat nak tengok HMM ni. Ai tak kisah. Ai ikut aje.


So, En Abah berjaya dapatkan tiket pukul 6 twin seat lagi.


Pandangan saya? Saya rasa filem ini satu filem Melayu yang lain dari filem-filem Melayu biasa. Cukup menarik dan saya fokus tengok cerita ni dari mula sampai habis. Cuma kadang-kadang tu ada gak la terhilang fokus dek kerana terpandang benda-benda yang sungguh menyakitkan mata saya dalam panggung tu. Tapi itu cerita lain.


Bab CGI ni ada juga sesetengah scene yang agak kaku tapi taklah obvious sangat pada pandangan mata saya. Plus saya takde pengetahuan yang luas pasal CGI ni so rasanya tak sesuai le komen bendalah ni. Just janganlah nak compare HMM dengan filem-filem epik yang gunakan CGI yang lain macam LOTR ke kan. Diorang punya budget berapa? Kita punya budget berapa? Tak adillah nak compare budget RM8 juta dengan filem budget ratus-ratus juta khenn.


Ada satu scene masa Rahim Razali tengah buat keris tu yang agak kureng sikit. Macam nak tak nak je dia ketuk besi panas tu. Berat kot benda tu hehe.


Bab kostum saya agak pelik jugak le especially kostum orang-orang kampung tu. Kenapa semua orang kena pakai baju kaler putih ek? Uniform ke hape? Kenapa Ummi Nazeera je pakai baju kaler lain? Confuse di situ. Adakah masa tahun 120 AD tu orang Melayu zaman tu memang suka kaler putih? Hoho. But again, benda gitu idak le mengganggu jalan cerita. Mengganggu fikiran mak je. Eheh.


Oh lagi satu part Jehan Miskin. Sangat obvious yang diorang ni nak 'kempen' muka si Jehan. Sekejap-sekejap muka dia yang ditayang masa tengah berperang tu. Promote eh? :)


All in all bagi saya filem ini cukup menarik bagi saya. Boleh la kalau nak tengok lagi 2-3 round. Saya berikan 4.75 bintang daripada 5 bintang. Kenapa banyak sangat? Banyak kerana berjaya buat saya terpaku mengadap screen tu.


Oh kembali dengan cerita yang buatkan saya hilang fokus.


Macam yang saya cakapkan tadi, kitorang duduk couple/twin seat. So biasanya memang couple pakwe makwe lah yang rajin duduk seat ni kan.


Sebelah saya ada satu girl ni duduk dengan boyfriend dia. Tak sampai seminit cerita start si lelaki dah selamat lingkarkan tangan dia kat pinggang pompuan tu. Ok fine. Lantok korang le walau dalam hati saya dah mula panas. Haha. Plus saya cuba bersangka baik oh maybe diorang husband & wife yang suka nak lovey-dovey dalam panggung.


Tak lama lepas tu that girl selamat dah baring letak kepala kat peha lelaki tu. Baring okeh bukan bersandar kat dada ke apa. Kaki dia siap diangkat letak atas seat sambil terkuis-kuis terkena peha saya. WTH?


Lepas tu siap bukak tudung lagi. Oh mungkin dia jenis on and off pakai tudung. Fine. But then, mengapakah korang tergelak-gelak manja malu-malu masa adegan kat skrin yang takde pun nak buat haku gelak or even senyum pun? Apakah yang sedang korang lakukan sebelah haku ni weh??? Sungguh mak nyampah okeh. Getik!


Terus hilang sangkaan baik saya yang diorang ni husband & wife. Kalo h&w adakah akan buat aksi-aksi lucah dalam panggung? Takat peluk je kot kan? Takkan le nak meraba-raba tahap max dengan bini sendiri? Teruja tengok Ummi Nazeera berkemban kah? 


Sekian review saya. Oh tolonglah kepada couple di luar sana. Kot nak bermanja dalam panggung pun janganlah menyakitkan mata dan menanahkan telinga orang lain. Tension gua!


4 comments:

isabelle said...

patutnya korg bangun, amik hp...hala kamera dgn flash kat diorg...tgk diorg nak buat pe..hihihi

Unknown said...

hp haku takde kamera. hp cokia namanya. hihi.

kalo ada boleh upload kat youtube kan?

~ As ~ said...

aku gelak baca komen si isabelle tu...
terus tak jadi komen sendiri.

Saudah Salleh said...

hahahaha patut buat gitu pun..takde hp canggih, kamera compact berguna sungguh..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Many Thanks!