Sunday, October 13

Selamatkah Vitamin Yang Anak Anda Makan?

Tahukah anda bahawa kebanyakan vitamin berbentuk kunyah atau chewable untuk kanak-kanak mengandungi kandungan gula yang tinggi, pewarna dan perisa sintetik?

Dan tahukah anda kesan jangka panjang pengambilan makanan yang mempunyai pewarna dan perisa sintetik?

Ya, pelbagai penyakit akan hinggap dalam tubuh badan kita, dan juga anak-anak kita.

Kajian di United Kingdom's Food Standard Agency pada tahun 2007 menunjukkan bahawa pengambilan makanan yang mempunyai pewarna tiruan boleh meningkatkan sikap hyperactive di kalangan kanak-kanak.


Di Colombia University dan Harvard University pula, kajian dibuat dengan mengeluarkan makanan yang mempunyai pewarna tiruan dari menu kanak-kanak yang mempunyai ADHD menunjukkan pengurangan simptom-simptom ADHD tersebut.

Jika di UK, syarikat pelabel makanan diminta supaya meletakkan amaran di produk mereka yang mempunyai warna Yellow 5 & Yellow 6 dengan amaran "May have an adverse affect on activity and attention in children."


Itu di UK. Adakah terdapat amalan tersebut di negara kita? 

Sungguh menakutkan.

Berbeza dengan produk Shaklee yang begitu mementingkan bahan-bahan asli dan semulajadi. Semua makanan tambahan Shaklee diekstrak dari tumbuh-tumbuhan dan buah-buahan, bukannya 'dicipta' perisa dan pewarnanya di dalam makmal.

Contohnya, Vivix. Warna sirap Vivix tidak konsisten dari satu botol ke botol yang lain. Kenapa? Kerana kandungan Vivix semuanya diekstrak dari bahan semulajadi seperti elderberry dan muscadine grape, yang dah tentu-tentu warnanya berbeza-beza bagi setiap batch. 

Sama macam kita buat fresh orange sendiri di rumah kan. Kadang tu warna orennya pekat sikit, kadang tu agak cair warnanya. Sebab setiap buah tu berbeza. Betul tak? Macam tu juga lah dengan Vivix.

Begitu juga dengan produk-produk Shaklee yang lain. Tiada pewarna dan perisa tiruan. Semuanya asli dan semulajadi. Shaklee sangat komited dalam menghasilkan produk berasaskan bahan semulajadi.



Cuba perhatikan warna tablet ni. Natural kan? Takde kaler oren menyala pun.

Tapi, vitamin Shaklee ni mahal.

Sungguh? Betulkah? Kenapa dia mahal?

Seperti yang dikatakan di atas, kebanyakan vitamin hari ni mengandungi pewarna dan perisa tiruan/sintetik. Pewarna dan perisa tiruan digunakan bagi menggantikan pewarna dan perisa asli untuk penjimatan kos. 

Manakala proses pengekstrakan dari bahan asli bukanlah mudah dan murah. Lebih-lebih lagi jika bahan tumbuhan semulajadi tersebut ditanam tanpa sebarang penggunaan racun. 

Tetapi ianya sangat diyakini selamat dan tidak mempunyai kesan negatif samada dalam tempoh jangkamasa pendek ataupun panjang.

Lagipun, apalah ada pada harga vitamin yang berkesan dan natural, berbanding dengan harga sebuah kesihatan.

Jadi, antara vitamin yang murah tetapi mengandungi gula yang tinggi serta pewarna dan perisa tiruan dan vitamin yang semulajadi dan berbaloi harganya, yang mana anda pilih untuk anak anda?





Shaklee Independent Distributor
ID 1001018
SMS/WhatsApp 011 3708 1912


Klik sini untuk dapatkan info dan berita tentang produk Shaklee



Ingin tahu harga produk Shaklee? Sila klik sini



Daftarlah sebagai ahli Shaklee hari ini dan nikmati pelbagai kelebihannya!


Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnosis, merawat atau mencegah sebarang jenis penyakit.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Many Thanks!