Tuesday, October 20

Cuti-cuti Malaysia: Kota Kinabalu

Amaran: Entri ini adalah panjang.

Alhamdulillah... dah selamat kembali ke bumi Semenanjung selepas 3 hari 2 malam di Sabah.


Satu pengalaman yang cukup menarik buat saya. Maklumlah, first time uruskan hal-hal ni sendiri. Haha. Mungkin pada orang lain biasa-biasa la kot. As for diri saya, semua ni sesuatu yang sangat baru.


16 Oktober 2009

Bangun seawal 4 pagi. Beg-beg dah siap packing dah. Si anak dara pulak lena tidur. Tukarkan baju dan diaper aje.


Parking di stesyen ERL Putrajaya (Park n Ride - Precint 9 ke ek? Tak sure la). Tawakal ajelah masa nak tinggalkan kereta kat sana.


Pukul 5.50 pagi, train sampai. Tiba di KLIA, terus check-in luggage sahaja. Tak perlu nak check in lagi sebab dah check-in online. Siap boleh pilih seat mana nak duduk. Mudahnya rasa.


Pukul 7 dah naik kapal. 7.30 berlepas. Breakfast dalam flight ialah either nasi lemak sambal udang atau roti canai. For sure lah mak amik nasi lemak kan kan kan. Irma pulak, kapal belum sempat terbang, nak lena. Sepanjang perjalanan dia tidur. Senang kerja saya.


Jejak kaki di bumi KK pukul 11 pagi kalau tak silap. Lepas ambil luggage, wakil pihak agency, En Halim dah sedia tunggu kitorang. Tapi dia kata, nak tunggu semua orang sampai barulah sama-sama gerak. So, kitorang pun ke McD kat tingkat 2, nak bagi Irma makan.


En Abah sempat lagi bukak laptop buat kerja kat McD. Nyampahs tau. Orang bercuti dia buat kerja pulak. Saya pulak asyik main kejar-kejar dengan Irma satu terminal tu. Oh terminal 1 KKIA adalah lebih kurang KLIA jugak. Selesa dan best.


Pukul 12.30 kitorang turun semula ke ground floor. Borak-borak kejap dengan En Halim tu. Dalam pukul 1.30, flight family saya pun sampai. Lega rasanya dapat tengok muka Imran.


Lepas semua orang dah sampai, kami terus dibawa ke Restoran. S.ri De.lima. Lunch dah disediakan. Banyak gila lauk beb! Ada kambing, ayam, sotong, ikan, sayur. Pergh! Senak perut!


Lepas lunch, kami ke macam-macam tempat. Ke kilang frozen seafood. Hamik ko udang harimaunya. Besar lengan budak! Dari kilang kami ke Muzium & Kampung Warisan. Macam-macam jenis rumah pelbagai etnik ada kat sini. Pastu kat muzium pulak ada tulang ikan paus sebesar-besarnya dipamerkan. Besar lagi dari bas lah!


Kemudian sempat ke kedai mutiara. Cikgu-cikgi ni semuanya pakat-pakat tempah rantai lah, gelang lah. Kemain.


Sampai ke Maghrib jugaklah diorang ni dok membelek mutiara kat kedai Jamilah tu. Kemudian barulah kami ke hotel - Shang-ri La Hotel.


Malam ialah aktiviti bebas. Orang lain sibuk ke pasar malam atau ke pasar Filipino, kami pulak tapau KFC, makan dalam bilik. Haha. Penatlah. Lagi-lagi bawak budak-budak yang aktif banget nih.


17 Oktober 2009

Bangun pukul 5 pagi. 6.30 dah breakfast dah. Pukul 7.30 pagi, kami ke bangunan Yayasan Sabah. Klik-klik mana yang boleh, then gerak ke Gunung Kinabalu.


Berhenti di Nabalu untuk shopping-shopping dan ambil gambar berlatarbelakangkan gunung. Sempat lagi beli nenas yang manis oh-so-juicy yummy! Saya memang suka makan nenas. Sebiji, siap potong-potong dalam RM2 aje. En Abah pula beli Maduli (Madu + Tongkat Ali). Hehe.


Kemudian singgah ke Poring Hot Spring. Lunch di sana. Saya tak ingat nama kedai makan tu tapi memang sedaplah lauknya. Lepas makan, bawa budak-budak mandi air panas yang tak berapa panas. Imran sampai takmo keluar kolam!


Saya pulak hanya rendam-rendam kaki aje. Ingatkan nak tempah private room untuk mandi. Tapi penuh pulak. Maklumlah hujung minggu. Koser nak tunggu sampai bilik kosong.


En Halim ajak join Canopy Walk, tapi tak berani pulak saya. Hui nak naik jambatan gantung yang biasa-biasa pun dah ala-ala seram, lagikan pulak jambatan gantung yang hanya ada satu papan tu aje. Tinggi pulak tu. Seremmm mak!


Selepas mandi-manda kat Poring, kami ke Kinabalu Park. Sungguh nyaman dan segar nyaaa udara kat sini. Best betul. Sure jerawat saya ala-ala malu nak tumbuh kalau saya duduk sini. Haha.


Kemudian kami singgah pulak kat Kundasang. Kat sini lebih kurang macam Cameron Highland la. Macam-macam sayur dan buah-buahan dijual. Tapi saya tak sempat nak jalan-jalan kat sana sebab Irma sibuk nak menyinggah ke toilet. Eheh.


Selepas tu kami pun pulang ke KK. Di KK singgah pula ke pasar Filipino tu. Sempat lah merembat kerongsang kristal. Saya beli yang murah-murah aje. RM1 satu weh! Siapa takmo! En Abah? Dia beli cili padi! Haha. Iye. Dia beli cili padi sampai RM4! En Abah kata cili padi Sabah power!


Makan malam pula di Si.nario Restaurant. En Abah order Nasi Ayam Pandan. Biasanya ayam pandan ni comel-comel je kan? Tapi kat sini ayam pandan adalah bagak belaka. Siap dapat 4 ketul! Berbaloilah dengan harganya RM8. Sedap pulak tu.


18 Oktober 2009

Hari terakhir di KK. Pagi-pagi selepas breakfast kami ke Gaya Street. Pasar Tamu yang macam-macam ada! Dari t-shirt, souvenir, buah-buahan hinggalah anak anjing, anak kucing, ayam serama semuanya ada. Kat sini saya rembat kuih cincin dan kopi.


Lepas tu ikut pulak mak saya ke kedai Jamilah tu lagi. Hajat di hati teringin juga nak beli rantai tangan mutiara tu. Cantik. Tapi bila pikir-pikir balik, haih, bila lah aku nak pakai? Saya ni bukannya jenis yang reti nak pakai barang-barang kemas ni. Rasa macam membazir pulak.


Tapi bila dah sampai KL, rasa menyesal pulak tak beli. Well at least seutas kan. Kat kedai Jamilah tu mutiaranya gred elok-elok (kot? Orang KK, sila sahkan). Harga 50% dari price tag.


Kemudian lunch di restoran apa tah sebelah KFC tu. Balik hotel, kemas-kemas. Pukul 3 kami pun bertolak ke LCCT KK. Kami bertiga je yang berlepas dulu. Batch family saya, flight diorang delay. So, En Halim tu bawa diorang ke Tanjung Aru dulu.


Semasa saya dan En Abah turunkan beg dari bas, Imran dah menangis-nangis nak ikut kami dari atas bas. Sayu sangat saya rasa. Kesian kat dia. Iyelah, walaupun atuk nenek aunty dia ada, of course dia nak ikut mama dan abah nya jugak kan? Saya pun ikut meleleh bila tengok Imran menangis masa tu.


LCCT di KK sesak hari tu. Syukurlah kami ambil Hot Seat untuk flight kali ni. Walaupun kena bayar extra tapi kami tak perlu beratur panjang-panjang untuk naik flight. Siap duduk depan sekali pulak tu. Hehe.


Flight pukul 5.10 petang. Malangnya dalam flight, kat belakang kami tu ada satu family tu. Er... nak cerita rasa macam ngumpat pulak. Kesimpulannya, kami mengalami kesesakan nafas yang agak kronik jugaklah sepanjang dua jam setengah perjalanan tu. Hmph!


Sampai di LCCT KLIA lebih kurang pukul 7.30 malam. Lepas solat dan menukar diaper Irma, kami naik shuttle bus ke KLIA Transit di Salak Tinggi. Dari sana kami ke Putrajaya.


Sampai Cheras terus ke klinik. Irma selsema dan batuk-batuk. Start dari hari Sabtu lagi. Pukul 10.30 barulah sampai rumah. Saya sampai, family saya pun baru sampai jugak.


Syukurlah semuanya selamat.


Kesimpulannya, saya yang jarang-jarang bercuti ni, rasa enjoy walaupun penatlah jugak sebab jadual tour nya agak pack. Tapi kalau nak ke sini, make sure budget tu kasi lebih sikit. Macam saya yang pergi last minute nih, budget pun ciput, terkulat-kulat ajelah menengok orang lain beli macam-macam.


Nota ZZ: Ampun entrinya panjang sangat. Dan ampun jugak takde gambar. Insyaallah nanti saya upload.



3 comments:

~ As ~ said...

wauuu ke KK yer... mmg ramai org semenanjung beli mutiara kat Jamilah tu, sangat murah bah mutiara kristal sabah...hehehehe

Ms Lola said...

saya pun pi KK tak plan. janji pack baju cukup, jalannnnn

Unknown said...

as,
memang murah! sayang bajetku agak kureng.

ML,
wah itu memang on the spot punya plan ye?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Many Thanks!