Tuesday, June 30

Bertuah!

Pagi Sabtu lepas kami sekeluarga ke FRIM, Kepong. Ada family day jabatan saya. Gigih bangunkan Imran & Irma pagi-pagi tu.


Konon-konon nak join jugak lah orang lain bersukaneka. Tapi tak dapek. Anak orang lain sibuk main kutip gula-gula, anak teruna saya sibuk nak main bola kat tennis court. Haih. Hantu bola sungguh!


Hm, En Abah juga tak dapat nak join acara tarik tali seperti yang dia join dua tahun lepas. Tapi En Abah tetap juga berpeluh sakan sebab mengejar Imran yang berlari bebas ke sana ke mari di atas padang FRIM itu. Dahlah panas! Memang lencun habis lah baju En Abah.


Makan (makan lagi!) kat situ okay la. Nasi goreng sangat pedas! Nasib baik ada yang tak pedas untuk budak-budak. Siap packing khas lagik. Untuk kanak-kanak ada nasi goreng, ayam goreng, nugget, sosej, fries, dan ball ball (chicken ball). Untuk mak bapak kanak-kanak, ada nasi goreng super pedas, ayam goreng, char kuey teow yang marveles, laksa yang tak sempat nak rasa, cendol DIY dan air yang free flow. Oh bukan air saja, semua makanan free flow, kecuali ayam goreng kena guna kupon.


Saya bawak tikar yang super kecik untuk dibentang di bawah pokok. Ala ala piknik la gitu. Tikar tu memang super kecik sebab hanya muat Imran, Irma dan 1/4 montot saya dan En Abah. Hihi. Sambil-sambil perhati orang bersukaria bersukaneka, kami makan-makan di atas tikar super kecik itu.


Acara sukaneka diselang seli dengan acara cabutan bertuah. Well, idakle bertuah sangat sebab semua family dapat hadiah! Hahaha. Saya pemegang nombor 107 telah mendapat rice cooker! Yay! Mewah betul hadiah hari keluarga kali ni.


Walaupun di FRIM banyak pokok, Imran tetaplah berpeluh. 'Berpeluh' is Imran's middle name, I guess. Eceh berspeaking london pulak saya. Dah sudahnya dok tergaru-garu macam apa. Kesian jugak tengokkan dia. Maka belum pun sempat acara habis, kami pun bersiap-siaplah nak ke air terjun yang kat dalam FRIM tu jugak.


Tak jauh pun air terjun tu. Naik kereta tak sampai 2 minit pun. Tapi sebab malas nak jalan so haruslah naik kereta kan. I sayangkan lemak-lemak badan I. Haha.


Sampai kat area air terjun tu, rupa-rupanya kena naik tangga la pulak. Sangat tinggi okeh. Mak yang stamina semput macam lori buruk yang dah nazak ni termengah-mengah memanjat tangga. Sambil mendukung Irma serta membawa baju dan pampers anak-anak tau. Terbakar kalori saya. Agaknya.


Sampai hujung tangga, terus bertambah penat rasa. Sebab tengokkan air terjunnya yang takat dalam buku lali! Adesss. So, just suruh En Abah bawak Imran berendam-rendam sekejap ajelah.


Sekali check Imran ada bau satu macam. Aiseh. Dia poo poo la pulak. Sudahnya, suruh En Abah ke hujung-hujung nyawa kawasan air terjun, bukak pampers dan basuh bon bon Imran kat situ jugak. Heh. Dah tu, En Abah mandikan Imran dalam keadaan b0g3l la. Haha. Eh, bukan En Abah yang b0g3l la tapi Imran. Sila jangan salah sangka. :P


Acara mandi-mandi pada mulanya penuh dengan jeritan Imran yang tak biasa mandi air sejuk. Ye, anak ku itu jarang mandi air sejuk. Asal mandi air sejuk je selsema. Habih camno? Tapi nasib baiklah mandi air terjun tu takde pulak dia selsema. Sumber asli mungkin. Oh, mula-mula Imran memang la menjerit. Lepas berapa minit lepas tu, dia dah naik sheikh syok pulak.


Selepas berendam lebih kurang, kami pun nak beransur pulang. Turun tangga adalah laju sikit daripada naik. Saya dukung Irma seperti biasa. Tengah jalan, berhenti ambik oksigen kejap. Tengok-tengok anak dara saya dah lena. Haik? Tengah turun tangga pun boleh lena? Ajaib sungguh anakku ini. Hahaha.


Sampai bawah, kami pun pulang ke rumah. Berehat kejap, then bersiap pulak ke rumah Watie untuk birthday Qarissa.


Gitulah adanya cerita saya yang sungguh sibuk berjoli sakan di hujung minggu.


P/S: Oh, ada saya cerita bingkai cermin mata saya patah? Huhuhu. Semua gara-gara nak menangani Imran yang sedang mengamuk di dalam panggung itulah.




LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Many Thanks!