Monday, August 24

Choc Pudding Tadaa!

Jumaat lepas sepatutnya saya akan attend sesi makan-makan di ofis. Temanya adalah potluck so saya pun bercadang nak bawak trifle.


Tapi disebabkan resepi mak saya ni memerlukan banyak bahan serta RM so saya bercadang untuk mengubahsuai apa-apa yang patut supaya jadi lebih sempoi dan simple untuk dibuat. Kiranya, trifle Tadaa! (bak kata ML) lah konon.


Jadi saya pun bertanyakan kepada Makcik Google (bila bercakap pasal resepi haruslah ubah dari Pakcik kepada Makcik). Maka setelah dikorek dari sini, saya ubah daripada trifle Tadaa! kepada choco pudding.


Bahan-bahan
  • Kek swiss roll (saya beli kek London swiss roll sebab ada jual kat seven 11. kes malas nak ke supermarket)
  • 1 pek jeli kristal tanpa perisa (saya guna perisa raspberry sebab itu aje yang available kat rumah)
  • 1/2 cawan serbuk koko
  • 1 cawan gula (untuk kes saya, sila kurangkan gula sebab jeli kristal perisa raspberry dah cukup manis dah)
  • 1/2 cawan susu tepung (saya gantikan dengan hot choco 3-in-1 1 pek)
  • 1/2 sudu teh garam
  • 4 1/4 cawan air
  • 1/2 sudu esen vanilla (ni saya tak letak sebab takde)
  • 3 sudu besar butter

Cara
  1. Masukkan segala bahan kecuali kek swiss roll dan butter ke dalam periuk.
  2. Kacau selalu hingga mendidih.
  3. Masukkan butter. Kacau lagi hingga pekat.
  4. Susun kek swiss roll dalam bekas acuan.
  5. Tuangkan choco pudding yang dah pekat/masak tadi ke dalam acuan.
  6. Sejukkan.


Sebenarnya saya nak buat yang lagi dahsyat punya. Berangan nak susun buah strawberry atau peaches atas kek tu, then baru tuang choc pudding tu. Kemudian bila dah sejuk nak letak whipped dan tabur coklat sagat di atas puding tu. Wahhh... sure dahsyat kan?


Tapi dek masa tu hujan lebat dan saya sendiri tak koser nak ke pasaraya, maka gunakan aje apa yang ada di dapur.


Dan teringin juga nak buat trifle yang seperti di bawah (sila tahan nafsu makan di bulan puasa).











Oh cukuplah 3 gambar sahaja. Karang dengan saya sekali terpaksa telan air liur banyak-banyak.


Tapi choc pudding saya hanya dapat dijamah oleh family saya aje sebabnya Irma demam pagi Jumaat tu dan saya pun EL. Tak dapat orang ofis saya merasa choc pudding saya. Takpelah. Jamuan raya nanti ye? :)


Nota tiba-tiba: Hm... hari ni nampaknya saya berbuka di Seksyen 18 Shah Alam sebab terpaksa teman En Abah jaga booth nya di Ole-Ole. Stafnya sakit hari ni. Pukul 9.30 malam karang barulah kami bertolak balik. Huhu.



2 comments:

lia said...

pagi2 da tgk mknan yg menheret nafsu serakah nk mkn ha3...

Unknown said...

haha. sabar.. sabar..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Many Thanks!